söndag 2 december 2007

Adventsfriden...

har iiiinte riktig infunnit sig här i vårat hus kan jag ju säga utan att ljuga :-(
Jag hoppas att ni andra har det riktigt mysigt idag tillsammans med era nära och kära.

Jag ska inte gnälla, men det känns att det har varit mycket nu i flera månader...
men nu ÄNTLIGEN har vi gjort klart köket :-D
Det enda som inte är på plats är en rostfri list mellan kaklet och panelen som plåtslagaren ringer om när han är klar med den, och en skåpsdörr som ska sitta framför elcentralen.
Älsklingen var på G med den dörren förra helgen, men efter att ha frågat mig om var gångjärnen var någonstans så fick han inse att: Oops dom glömde vi att beställa samtidigt med dörren...suck...varför blev jag inte förvånad tro ;-)
Men som den luttrade kvinna jag har blivit efter alla åren så tog jag det lugnt och hetsade inte upp mig över det heller...
...skratt...Men jag kan ju erkänna att den här helgen har allt som kunnat reta upp oss båda gjort det, så här har det gått livat till så kuddar och annat har flygit genom rummen...fniss...tur att det inte var porslin jag fick tag på ;-)
Över till allvaret här i livet... nämligen KÖKET!!!
Hålet till fläkten satt på sidan om fläkten och inte rakt ovanför så efter lite övertalning blev det en snickrad låda som döljer både hålet och slangen... och i morse (läs förmiddagen) vid frukosten kom äntligen kommentaren som jag verkligen har längtat efter att höra från älsklingen:
-"Det blev mycket bättre än vad jag trodde att det skulle bli"...fniss... ni skulle hört vilka olika förslag han kom med ang det problemet!

Här är det överskåp hela vägen ner till golvet.
Vi har inga andra överskåp och för att spara golvyta så ville jag ha det på det här sättet. Eftersom vi inte vill ha en öppning ovanpå skåpen mot taket så har älsklingen satt upp panel för att täppa till det hela.
Det syns en hemsk sladd där bredvid hyllan, men den får ni låtsas om att ni inte ser... det gör nämligen jag...fniss...älsklingen har inte kommit ihåg att fästa den ännu ;-)




Kyl&frys i rostfritt som är alldeles nyputsade av MIG...
Älsklingen lovade dyrt och heligt när vi stod i elbutiken att HAN skulle se till att dom alltid är utan fingeravtryck... och jag trodde på honom...
Just nu har det ena handtaget gått sönder och eftersom jag tycker att det är snyggare utan hoppas jag att nästa handtag oxå går av snart.
Det pågår en liten övertalningskampanj om att ta bort det även om det är helt, men han är lite bångstyrig i just den frågan så vi får väl se hur det blir till slut ;-)




Älsklingen har födelsedag och har fått en kaffebryggare av sina rara barn så att han slipper gå till Statoil och köpa kaffe när han är sugen...
Varför då?
Jo, när vi gjorde om köket så ville han ha en STOR häll... varför tror karlar att ju större desto bättre?!... och det blev en STOR induktionshäll som måste ha rätt sorts material i kastruller och kaffepanna om det hela ska fungera...
För det första så hade jag ställt undan kaffepannan någon annanstans än alla andra kastruller och stekpannor... vet inte varför, men så blev det iaf... och när jag äntligen hittade den efter ett par månader så visade det sig att den var rostfri och inte gick att koka i på nya hällen... så nu har han knatat iväg till macken när han nån gång har varit kaffesugen och som tur är så tar det bara 5 minuter så är han hemma igen ;-)
Våra goda vänner från Stockholm som var här i somras på semestern fick ta med sig sin egen perkulator för att dom över huvud taget skulle få något kaffe på morgonen!
Vi är alltså inga storkonsumenter av kaffe i den här familjen som ni säkert har förstått ;-)




Titta, golvsockel!!!
Det är inte alltid det kommer såna på plats i första taget inte när vi håller på ...



Det såg så konstigt ut med en adventsstake i fönstret eftersom det går lägre än bänken
så det får bli den gamla sockerkaksformen med mossa och ljus som får lysa upp det hela istället...


Den stora tillbringaren använder jag aldrig till att ha något flytande i pga att
den blir så tung så den får ha en ljusslinga i sig istället...




Älsklingen gillar glögg och har verkligen gjort sig förtjänt av det, så han har fått 5 flaskor av mig i födelsedagspresent!!!
Det är klart att det inte är STORA flaskor... utan det är 200 ml flaskor med Blossa´s årgångsglögg som är så söta så jag kunde inte låta bli att beställa dom ;-)
Jag kommer INTE att smaka en enda droppe av innehållet i flaskorna så han kommer att få njuta av dom alldeles själv ;-)
Nu för tiden kan jag vara i samma rum som glöggstanken, men det är nu först på senare år som det är OK...
Varför?...fniss... Jo, pga en våt kväll/natt i min gröna ungdom (för 29 år sedan) med glögg inblandad, så kan jag inte med den drycken nämligen ;-)
Men flaskorna är sååå söta!!!

Det var en del av vårat kök, och för att visa det sista så måste jag piffa lite till först... men det blir en annan dag det...
Ha en bra vecka och kramar till er alla där ute i cyberrymden!!!

36 kommentarer:

Elzie sa...

Nej, det var ju tur för mig att jag inte var i närheten, för då hade jag också fått en kudde på mig - garanterat *s*.
Köket blir ju jättesnyggt. Är galant att komma på lite idéer eftersom man arbetar också. Men det där med skåpsluckan var ju häftigt. Fast man tycker nästan att sånt skulle ingå!!
Här har vi firat advent med glögg (ja, ja, bara vanlig Blossa, gillar inte starkare varianter!!) och pepparkakor. Sen tände jag ljuset en stund. Annars har gubben gjort en förlängningssladd till mig som jag kan ha till stjärnan härinne. Han vägrade före söndan, sa han, och jag vågar inte ge mig på det längre efter att ha mörklagt hela hemmet en gång!!
Hoppas du har en skön vecka min sköna, och visst vore det kul att mötas i kval och annat, men jag tror inte det blir aktuellt! (måntro jag får äta upp det framöver?!?!).
Kram Elzie

Anonym sa...

Hejsan!
Nu har jag så smått börjat blogga igen. Sidan är samma men adressen är lite annorlunda.
http://laila.nolvi.se

Pok
/Lallis

faster atta sa...

Oj, vilket fint kök!!! det är ju helt underbart!!! och den där sladden... den fick jag titta både en och två gånger efter....

kram

Karin Krut sa...

Åååh så fint det blir. Lasse tyckte att idén med den snickrade lådan var väldigt smart ;) Golvsocklarna är hur fina som helst, det är inte massproducerat va.. eller och i så fall var hittar man dom :)
Ha en skön fortsättning på adventen även fast det inte riktigt har infunnit sig ;)
Kram Karin

Karin Krut sa...

... och du.. en blöt kväll på glögg?? Inte det smartaste va ;)

Marie sa...

Ååh, så fint det blir! Underbart kök! Jättevackert med ljusslingan i tillbringaren! Ser fram emot flera bilder från köket!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Lime sa...

Men jisses vilket fint kök ni får. Låddan över fläkten blev ju en kanonlösning! och visst är glöggflaskorna söta. Köpte två förpackningar själv - har nämligen inte fördruckit mej på densamma utan konsumerar några muggar i veckan fram till jul :-)

Ha en fortsatt skön 1:a advent!

Sånt är Livet sa...

Hej å trevlig advent ,jösses vilket fint kök ni har ! Ljustaken med fyra ljus toppen fin ,vilken ide ,den tål att kopieras. Blöt kväll på glögg ?! den slår min med Kir när det kom nån gång i urtiden ha ha/Lisbeth

Lilla Blanka sa...

Jättehärliga bilder på ert fina kök, det är sååå vackert!
Kram
Mia

.:Klara:. sa...

Tror fasen att du är slutkörd med alla dina simultana projekt ;)
Du får helt enkelt sätta dig ner och njuta av det ni blivit klara med och blunda för det som inte är klart. DU har krönlister och golvsocklar... det har INTE jag ännu o då var köket klart i somras... alltså det som måste upp. Nu lär jag få vänta till nästa sommar innan resten kommer på plats... o jag som vill måla om sovrummet och äntligen köpa garderoberna som ska in där. Nä, nu ska jag njuta av advent och jul och glömma renovering helt!
Julskyltningen gav lite nytt pynt - bilder kommer. Varva nu ner och ha det gott!

LantlivsAnette sa...

Wow..vad många fina bilder du visar oss !!Såå fin adventsljusstake du har..är den gammal ?
Och där i bakgrunden skymtar jag din fina tvätt tunna...undrar om det finns någon annan som har en sån fin(mer än du o jag...)
Kram Anette

Elzie sa...

Ha, ha, ha! Jag har inte tänkt alls på varken det ena eller andra. Men visst vore det roligt att se ett möte mellan Brynäs och Leksand alltid. Lär nog inte bli aktuellt (hm!).
Hoppas du har bättre måndagsväder än vad vi har. Här öser regnet ner och det är kolsvart ute. Känns som om man vill gå i ide.
Kram Elzie

Lotta sa...

Ert kök är så himla fint! Precis ett sånt som jag skulle önska mig!

Ha en riktigt härlig vecka!
Kram
Lotta

Änglahem sa...

Vilket jättefint kök du fått!!!

Gillar din adventsljusstake väldigt mycket.

Kram, Ulrika

Pernilla sa...

Ett s�nt underbart k�k du har. Gillar dina lister.

Tack f�r titten i din fin fina blogg

Ha en bra dag
/Pernilla

Nygammalt sa...

Underbart kök ni har gjort åt er själva! Lovely! =) Vågat att ha rostfritt i köket, men snyggt är det.

Jag är glad för er själva att det var kuddar som rök och inte porslin, förutom evt skador så är det ju inte alltid så lätt att ersätta vissa porslin ;)Här smälls det mest i dörrar, kanske inte alltid så uppskattat! ;)

Festa på glögg lät ju inte så bra, gjorde själv ett liknande misstag i mina ungdoms dar att festa en kväll på tequila! Vad tänkte jag på????? Bör väl tillägga att jag inte dricker det längre så jag förstår din situation *hi hi*

En ledtråd är att vi vann bucklan senast ;) *hi hi*

Kram kram på dig.

"M" sa...

Oj vad jag gillar ert fina kök...vill ha...kram

Maria sa...

Ta och njut av ert underbara kök, verkligen jättefint. Visst är det snyggt när man blandar rostfritt med den äldre lantiga stilen. Sen är den ett helvete att hålla rent, men snyggt blir det!
Kram

Maria sa...

Roligt hur du beskriver ditt humör...här brukar det då och då flyga något genom rummet också, men oftast sådant som tål att avreagera sig på =)
Ert kör är fantastiskt fint. Jag avundas det stora vitrinskåpen. Skulle behöva ett sådant!!

Husbilsresan sa...

Det ser jättetrevligt ut i ditt nya kök.Jag har också rostfritt på vitvarorna(varför heter det vitvaror förresten?)och det behöver verkligen putsas....stup i kvarten!Men fint är det.
Du jag känner igen det där med att dricka för mycket glögg....inte bra! Men jag kan i alla fall dricka glögg igen som tur är....för det är ju så gott =)
Ha det gött!Kram!

n o r d i n g å r d e n sa...

Nämen himmel, ve och fasa, så fantastsikt vackert kök!! Spiskåpa, kylar, skåp och hyllor, sååå himla vackert!!! Fin och mysig glöggbild också! Mari.

Wickans värld sa...

Himmel så snyggt!!!!!
Det blev ju bra med fläkten! Det gäller att tänka på allt, när man ska göra om. Längar att se m e r av ditt kök!!
Tänk så länge det håller i sig när man haft "fest"... men det är ju tur på ett sätt...fniss... jag kunde inte dricka apelsinjuice på flera år...hm...
kram

Orr Anna sa...

Wow, köket blev verkligen jättefint! Vår ugn är rostfri och jag har märkt att man knappt behöver nudda den så skulle den behöva putsas. Kram Anna

Vårt lilla hem sa...

Oohh vilket DRÖMkök!! Superfint!! Jättefin planering, fina materialval och sist men inte minst jättefin inredning!! :)

Vi gjorde om vårt kök för ett år sedan, nu blir jag ju sugen igen :)

Ha en fin kväll!

kRam, Jenny

Annika sa...

Vilken tur att du inte bor i hop med mej för här doftar det glögg varje kväll hela december ;-)

Så superfint kök ni har fått, visst är det en underbar känsla när det äntligen är klart, jag går fortfarande omkring i ett lyckorus fast jag gav gubben min en blomsterkvast i stället för något drickbart.
Lådan ovanför fläkten blev jättebra, vi hade oxå problem med med slangen och hålet =)
Så ni är den sorten som har problem med att få upp golvsockeln, hos oss är det taklisten som aldrig kommer upp snabbt.
Vilken supermysig adventsljussatake och bordet som den står på, är det ett hemma bygge?
Vi hittar inte riktigt ett bord som vi gillar och funderar på att ge oss på att bygga ett.

Ha en fortsatt bra vecka, kram Annika

Goa sa...

Du kära kvinna...tror aldrig någonsin att du kommer att förså hur glad du gör mig...varje gång jag kommer hit!!
Jag fullständigt älskar dina beskrivningar och skrattar som en dåre varje gång...:)
Tack så mycket!
Kaffebryggningen gjorde verkligen utslaget denna gången...alltså det ar väl ändå lite gulligt att han har fått en kaffebryggare...tänk så effektiv han kommer att bli nu..;)
Ditt och älsklingens kök är bara super flott!! Verkligen superfint och du ska se att adventsstämningen infinner sig alldeles snart! Ta lite glögg...kanske dags nu efter så många år...preskriptionstiden på glögg är nog bara 19 år..;)
Kramelikramisar till dig och en tjingelitjong tisdag med massor av mys!!
OBS! Älskar din adventsstake!!
Goa

Skatan sa...

Men jädran så snyggt! Jag kommer ihåg hur du skrev om den stundande renoveringen i somras och hur du funderade över om du skulle lyckas få maken med på noterna...du verkar ha lyckats mycket bra, tycker jag!

Du är inne på rätt spår angåede den där grejens hos mig : )

Ha en fin dag!

MiaMaria sa...

Vilka härliga bilder du visar på ditt kök.....

Kan tro att du myser gott nu.

Ha´det så gott!
Miamaria

Anonym sa...

Så himlans fin blir det!:)
Ha en fin dag idag, tjejen.
kram Lallis

Sallys hus sa...

Ha ha...sitter som vanligt här och skrattar...
Kuddkrig och mack kaffe.......
Han har det inte lätt din man....fniss....
Men du ert kök är heeeelt fantastiskt!!!
Sååå snyggt....vill oxå ha nytt kök...
ett stort!

Pärlsponten är så snygg och tänk vad fint det är när alla socklar och lister är på plats.
Jag sa just till min älskling att det vore ju trevligt om trösklarna kunde komma på plats nu till jul....(vi har inte haft några på 2 år)
Då säger han...- Ja just ja dem hade jag glömt!!!
Glömt??? Han kliver ju över hålen varje dag!!!!!
Han sa lite dröjjande....-Jag tror jag vet hur jag ska göra nu!!

Tror???
Jag har ju sagt precis så i 2 år!!!
Karlar!! Ska nog hem och kasta en och annan kudde jag med!
Kram Katarina

Nilla sa...

Här har det minsann hänt massor sen jag sist var inne!

Men vilket underbart kök ni fick! Ni måste ju bara vara alldeles lyckliga att sitta där och titta runt =)

Hoppas du får en bra kväll!

Kram Nilla

Ardisia sa...

Ojojoj, så fint ni har det gjort! Vilket underbart kök! Har aldrig gillat rostfritt innan men hos er så ser det verkligen superfint ut, passar så bra :) Och de höga skåpen, wow!

En sak undrar jag bara? Hur kan man leva utan kaffe??? Det skulle jag vilja veta eftersom jag får nuförtiden hjärtklappning av allt kaffe som jag dricker under dagen. Otroliga mängder alltså.

Ha en underbar fortsatt vecka! Kramis

Solsjö - Under en vind sa...

Jag som inte dricker kaffe alls, kan precis förstå hur man kan leva utan....men sambon dricker dagligen!!

Dina historier är underbara och ert kök är jättefint! Det ser stort ut! Samma luckor som vi och ändå helt annat uttryck! Ikea är minsann inte bara standard! Ert är personligt och mysigt på hög nivå! Kram!

Evelinas hus sa...

Vilket superfint kök!! Jättefina detaljer, golvsocklarna framförallt.
Må så gott.
Kram Caroline

Blommiga Karin sa...

Vad fint köket har blivit.Det måste vara skönt när allt byggande är över lagom såhär till jul.Fina luckor och hyllor med fina detaljer har du skapat en mysig vrå att vara i och även ta sig en kopp kaffe ibland=)
Fina hjärtan i dina blomkrukor=)
Låt julen vara i vila och i lugnets tecken...inga kuddar eller porslinskastning med andra ord=D
Ha det gott!Kram Karin

Anonym sa...

Vilket kök! Superhärlig fläktkåpa, och dina luckor - fantastiska! Heja!