fredag 14 mars 2008

Pallar

Vi har en del stoppade fotpallar i det här huset som jag har gjort själv... nåja, med viss assistans av älsklingen förstås ;-)
Den här stora pallen, som finns med i förra inlägget, har hjul som är köpta för nästan gratis på en loppis någonstans, någon gång...
Jag har MYCKET "bra-att-ha-fynd" som förr eller senare kommer till användning :-)
Och OM jag går med på att rensa ut enligt älsklingens önskemål, så går det inte många dagar förräns jag saknar det som har åkt iväg :-(
Det slår ALDRIG fel!!!




Jag använder en lagom stor spånskiva som botten där jag skruvar fast benen/hjulen/fötterna.
Som stoppning skär jag till lika stora bitar av tjock skumgummi som botten är... ibland är det bara ett lager, ibland två, beroende på hur hög pallen ska vara.
Sen limmar jag fast skumgummit på plattan, annars kan det "halka" runt när man använder pallen, och det är inte sååå kul...
Utanpå skumgummit lägger jag fibervadd, för att jämna till om det är lite ojämnt, och fäster det samtidigt som tyget med häftpistolen.
Det gäller att dra tyget lagom hårt så att det inte blir för löst eller för spänt...
För det mesta viker jag in kanterna i hörnen, men det går även att sy ett fodral som man trär över och nitar fast... det beror på hur bråttom jag har.




Nu får ni inte bry er i hur pallen och golvet ser ut på dom här bilderna... det finns nämligen planer för båda ;-)
Dom här benen har jag tagit från ett litet loppisskåp och gjort en pall av istället.





Just nu tror jag att jag ska måla benen vita och klä den i fuskfårskinn...

men det kan mycket väl hända att det blir något helt annat till slut :-)





Dom här fötterna på pallen har en färg som är en kvarleva från mitten på 80-talet...fniss...och så färggrann var jag på MÅNGA saker på den tiden :-)
Förut hade jag ett rutigt tyg med bollfrans runt om som var sååå snyggt (tyckte jag då iaf), men efter att det bara var trådar kvar av det, så klädde jag om den och skulle även måla om fötterna...sen...och det är läänge sen nu.
Pallen står inne hos sonalyckan så jag ser den inte så ofta, annars hade jag nog tröttnat för länge sen och målat dom med den svarta färgen som jag har ståendes nere i källartrappen.





Assistens får jag alltid av älsklingen när det är fråga om att använda VERKTYGEN...hmmmm... undrar om det beror på att han är rädd om dom... eller beror det på att han inte gillar blod...?
Han är speciellt pjåskig när jag tar i en kniv som inte är en slö fjantig matkniv.
Han kommer nog ihåg hur det gick den gången för många år sen som filékniven slant igenom lite fingrar på mig vid en tapetsering... å blodet det rann INTE...fniss...utan det stod som små nätta fontäner från fingrarna tills han i paniken hittade en KLÄNNING som han virade runt handen på mig.
Han tål inte blod, stackarn... utan min stora starka man, dvs klippan i mitt liv, svimmar som den finaste herrskapsfröken när det blir tal om nålar... sprutor... blodprov.... ;-)

17 kommentarer:

Betonggården sa...

Jättemysigt med fotpall! Ska se om vi kan få plats med en sån i vårt framtida lilla bibliotek. Hoppas!

Jag gillar din omstyling! Jag har själv en massa meter turkost tyg som jag har tänkt fixa till vardagsrummet sen. Karln får väl slag, men det brukar gå över! :) Mörkt brunt o turkost är ju så fint ihop!

Trevlig helg!

Elzie sa...

Du är en riktig pysselfia. Och det där med blod och sprutor känner jag igen. Har en bror som är precis likadan. Han svimmade hos tandläkaren en gång när sköterskan gick förbi med en "jättestooor" spruta *s*.
Ha en skön helg vännen.
Kram Elzie

MiaMaria sa...

Usch så du säger jag hade nog svimmat. Fy för blod.....

Massor av pallar....här har vi också gjort vår egen design på pallar....visst är det kul.
Har lämnat över min till syster yster....

HA´det så gott!
Miamaria

Maria sa...

Men vilken superfiffig pallmakare du är!!
Gillar verkligen den där mellersta med ben från ett skåp! Kan bli hur fin somhelst med tex fårskinn(eller fusk) =)
Trevlig helg!

Anonym sa...

ha...ha...ha...

Din man och min har nog gemensamma skräckupplevelse.

Nice fotpallar snart behöver vi hemma. §:-))

http://pikitinianos.blogspot.com/

Smycka dig sa...

mysiga fotpallar speciellt de med hjul..så praktiskt;o)

Fräscha färger du bjuder på turkost är så härlig färg..
Din gardin gillade jag skarpt..

Ha det bäst
Kram
Lotta

mittiminvillervalla sa...

Hihihi! Herrskapsfröken! Vilket roligt uttryck!

Jag har en sån stor och stark "fröken" själv jag! Tål inte se en nål på tv ens! ;o)

Men måste erkänna att det lät otäckt med dina skärskador! Iiiiii! Gåshud!

Jag brukar ibland skämtsamt säga våra knivar är så slöa att de enda skador man kan få av dem är klämskador!

Dina fotpallar är ju helt suveräna! En sån stor en skulle inte vara helt fel faktiskt! :o)

Ha en skön söndag!

Kramisar Monika

Ann-Catrin sa...

Oj oj vad du är duktig.. du fiar och donar som bara den.. Härliga fotpallar du har..jag har oxå två stycken..men dom har mamma fixat till..jag är inte allas lika duktig som du är"".
kramar A-C

Lilla Blanka sa...

Vad duktig du är, och vad fint med fotpallen!
Kram
Mia

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hihi, vilken rolig man du har! :-)
Vad himla duktig och kreativ du är!!! Fotpallar, inte en utan flera! Kanon tycker jag! Hade aldrig ens kommit på idén själv faktiskt!


Önskar dig en fin söndag!
Kram Hanna

Solsjö - Under en vind sa...

Roligt berättat!!!

Vad bra och fina dina pallar är! Bra att använda till mycket!

Ha en fortsatt skön söndag! Kram!

Elzie sa...

Ha, ha!! Hoppas det blir en bra upplevelse i Leksand på fredag. Hade gärna gått på en sån match jag också, men det är väl långt att åka. Ja, nu börjar det igen och vi får väl hålla alla tummar som går för att det går bra för "våra" lag.
Hade faktiskt förväntat mig att få träffa dig till sommaren!!
Kram Elzie

Beas sa...

Jisses vad du är händig. :-)

Kram Bea

Lisas torp sa...

Hej du, och tack för titten hos mej och för smart tips om fotpallar! Så fyndigt snyggt och skönt!!! Det är roligare med grejor som inte kostar en massa.

Ja du, nu sjunger nog stambytet på sista versen, hoppas det! Har just dammsugit för femtioelfte gången! Det känns ungefär som att bo i ett soprum!!:-)
Jag lovar att visa lite bilder sen på det nya badrummet m.m.!

Ha en bra vecka!!

Kram

Lisa

Skatan sa...

Tack vännen!

Anonym sa...

Roligt att få se dina pallprojekt! Klart det ska bli fårskinn på den *nickar febrilt*.
Hon växer så det knakar den lilla kråkan Nora. Går omkring och pratar hela haranger som bara hon förstår... vi andra håller bara med så är hon nöjd. :)

Små möss som är så söta! Är inkörd på dotterns alla hamstrar, sonens marsvin och syrrans tre tamråttor - inga bekymmer. Gulligullar även med ormar men visa mig en stor spindel så springer jag! ;)

Nu börjar jag bli trädgårdssugen så det smäller om det. Tre jobbdagar framför mig, sen är jag ledig i sex dagar varav tre på SPA.
Det ska bli ljuvligt!

Hur blir det med ditt jobb? Har ni fått svar än? Ha en alldeles underbar vecka!

Taklyftet sa...

Kika förbi mig, du har blivit utmanad!