torsdag 20 mars 2008

BÄST & PEST...

Jag har blivit utmanad av Taklyftet att visa vad jag tycker är bäst resp pest hemma hos mig...
Eftersom jag föll pladask för det här huset direkt jag klev in i hallen, och förälskelsen håller i sig ännu, så är det huset som är BÄST!





När vi såg ifrån vägen att dom hade renoverat ett riktigt ruckel till ett stiligt hus svängde vi in på området för att beundra det närmare.
Mittemot det huset var det ett annat hus som hade en TILL SALU-skylt fastsatt på väggen... och efter att vi hade kikat lite grann i ögonvrån på det fortsatte vi till ortens stora loppis där älsklingen frågade ägaren om han visste vem som ägde grannhuset?
-"Javisst, det är mina föräldrar, vill ni låna nyckeln?"
En ivrig älskling vände sig frågande till mig -"Ska vi...?"
-"NEJ!!! Vi ska INTE titta inne i huset!", tyckte jag... för jag förstod nog vad som komma skulle ;-)
Men efter en riktigt snurrande och fundersam natt till sängs så hade jag ändrat mig... och älsklingen visste inte vad han hade startat med sin nyfikenhet...fniss...för när jag kom in i den stora hallen så var det kört!!!
Snacka om att veta att "här är det som jag hör hemma, punkt slut"!
Älsklingen behövde ta ett helt varv i huset innan han visste det oxå, men sen så rullade det på med snabb...läs panik... försäljning av våran 70-tals villa i brunt tegel och allt som det drar med sig.
PEST är faktiskt samma hall som knockade mig första dagen!
Tänk att det första man möts av när man går in genom stora entren är den här synen...fniss...tur att det inte fanns där från början för då hade vi nog dragit öronen åt oss :-)






Det bruna på väggen beror på att skorstenen blev fuktig när vi inte eldade utan körde på el, och när vi började elda med pellets så kröp den illaluktande bruna vätskan ut till väggen :-(
I spegeln ser ni hur det ser ut i trappen till övervåningen...
och här har ni en riktig bild på eländet!










Jag har gjort ett inlägg om varför det ser ut på det här viset och det finns under etiketten Hallar (07-08-17).

Jag försökte få till det så där fiffigt med att man bara ska trycka på ordet HÄR så kommer man dit... men jag gick bet!
Jag utmanar: Elzie, Klara & Richie... ska bli spännande att se om ni antar utmaningen... och vad ni visar för oss :-)

Reglerna är:

1. Länka till den person som utmanat dig.
2. Visa vad du är mest respektive minst nöjd med i ditt hem.
3. Utmana sedan 3 personer att göra detsamma

Ha en riktigt skön och mysig påsk så "ses" vi en annan dag :-D

22 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Vilket drömhus!! Bara ingången skulle ha fått mig att falla som en fura *ler*.

Husförälskelse är något enormt. När jag såg vårt hus fr vägen, uppe på kullen med det läget så visste jag att jag skulle ha det. Jag sa att det spelade ingen roll hur det såg ut invändigt men huset o läget var mitt! *skrattar*

Kramar

MiaMaria sa...

Underbart hus och jag tycker att hallen verkar underbar också!
Lite jobb är det ju alltid man ser ju möjligheterna.....

Önskar dig en GLAD PÅSK!

Miamaria

Änglahem sa...

Vilket underbart hus ni har!!! verkar ligga så vackert också!
Ser precis ut som ett sånt som jag vill ha....tur att önska inte kostar något!*snyft*

Hallen kommer ju bli jättefin när det blir klart!!

Glad Påsk!
Kram
Ulrika

Elzie sa...

Jaha du! Jag tror jag stannar hemma idag. Är sånt himla väder så jag tror inte kvasten lyder *s*.
Sen åter till det där med hockeyn. Vad jag menade (men tydligen inte fick fram riktigt!) var att ditt lag legat och harvat där i toppen så länge så det kanske är DÄRFÖR dom fick pyngel. Men ikväll du!!! Uj, uj, uj. Jag hoppas ni får det kul i hallen. Själv kan jag inte se matchen eftersom den är i tv4sport (förbaskade 4:an!!).
Ska se vad jag får fram för något som är bäst och pest då *s*.
Kramar Elzie

Elzie sa...

Inget vidare du! Förstår om det förtar lite av stämningen. Tänker på dig.
Bamsekram, Elzie

Taklyftet sa...

Underbart inlägg om Bäst&Pest!
Jag förstår att du valde huset, det har verkligen charm.

Du får ha en Glad Påsk!

Anonym sa...

Klart att jag antar utmaningen - men inte förrän tidigast på måndag... lite svårt med bilder när jag nu befinner mig i Ystad ;)

Noras ögon, ja de härstammar absolut från farmor (mig) och hennes pappa. I förlängningen från min mor och mormor... kolsvarta vid ilska, glittrande mörkbruna vid glädje :)
Har den bärbara med mig och skickar bilder till blogger emellanåt...
Ha det gott! Kram, Klara

mittiminvillervalla sa...

Hihihi! Är ute och flyger på min kvast för fullt! Men mellanlandade en stund här hos dej! Den går som ett spjut min piasava! ;o)Brrrruuuuuummmmmm! Tjoooohooo! Nu bär det iväg igen! ;o)

Önskar Glad Påsk!

Kram Monika

Maria sa...

Förstår att du förälskade dig i det huset! Det ser fantastiskt ut!!
Jag vill också ha ett äldre hus som inte har alltför stora renoveringsbehov någongång...
Glad Påsk!!

stina sa...

Underbart hus ni har!!! Tittar in hos dig för att önska dig en underbar Påsk! kram Stina

Betonggården sa...

Usch, sånt där känner jag igen alldeles för väl... Inte kul! :(

Hoppas ni får ordning på det och att ni har en skön helg!

Glad Påsk!

Anonym sa...

Hej B!

Nu har jag ansträngt mig med att göra mitt bästa.

Vem är Bäst och vem är Pest. Gubbe min är väl den bästa och dottern är pesten?

Waaaahhh...Lizah skrattade tills hon kiknar.

Jag har fått ihop det bästa och den pest:a...

kjam på dig!
//chie

Skatan sa...

Du vann skåpvärmaren ;-) Grattis! Måste sluta nu. Sambon arg och vill sova...

Kram.

Elzie sa...

Tack så mycket. Såg ju inte matchen själv så jag kan inte uttala mig om den. Men jag hoppas fortfarande att det blir leksand istället för Mora. Det är ett lag jag INTE gillar (speciellt skogs frisyr!!).
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Thyrasgård sa...

Hej
har fnissat glatt åt ert bruna skorstensklägg - visst är det underbart med gamla hus de lever verkligen sitt eget liv...Återkommer snart med nästa renoveringsprojekt på Thyrasgård. Funderar på att ha en tävling på Bloggen om hur många muslik vi kommer att hitta...!
Glada Påskhälsningar
från Kicki på Thyrasgård

Elaine sa...

Kul att höra er historia om hur ni hittade huset. Ja gamla hus bli man aldrig färdig med. Tänker alltid på Bjørnemor i boken Hakkebakkeskogen, hon säger: "det er mye å gjøre i et stort hus". Den meningen "pluppar upp" i tid och otid.....fniss.....och visst är den sann.......
Ha en fortsatt trevlig påsk!
Klem!

n o r d i n g å r d e n sa...

Gud vilket vackert hus du har!! Verkligen fint, jag gillar den stilenm, ett sånt hus skulle jag med vilja ha! Och vilken fin gammal spegel el vad det är som du visar på "pestbilden", snygg! Fortsatt skön påsk! Mari.

Anonym sa...

Verkligen ett riktigt drömhus! Ha en fortsatt härlig dag! Kram Karin

Ann-Catrin sa...

hej Birgitta!
Sånt drömhus...oj oj oj... så underbart fint!!
jag tror ni fixar de där i hallen snart!!!
många kramar A-C

Lilla Blanka sa...

Grattis till vinsten hos Skatan!
Gillar ert hus, förstår att ni fastnade för det..gammaldags charm är svårslagen!
Kram
Mia

Linneagården sa...

Å, vilket härligt hus du har. Gillar den stilen av hus.
Hoppas mössan blev varm!

//madelene

linnea-maria sa...

Sådär var det för oss också, när vi kom in i hallen i vårat hus var det som om någon tog emot oss med öppna armar och sa välkommen (och det var inte mäklaren eller husägaren) /linnea-maria