söndag 9 mars 2008

Färggrällt!!!

Nu får ni kisa med ögonen så ni inte förblindas av färgerna när ni ser en del av vårat vardagsrum ;-)
Den här "gamla" tallriken står på matbordet därinne, men jag visar inget mer av det för det har jag gjort förr, så det är bara att gå in på matrum bland mina etiketter om ni vill se mer av det...
"Gamla" tallriken är inte så förfärligt gammal (25 år bara), men av dussinet fullt så är det bara 3 kvar nu för tiden, därför så kallar jag den "gammal"...





Jag köpte det här blommiga tyget... som passar till soffan... för halva priset i somras och sydde hissgardiner till båda fönstren.





För att det ska matcha därinne... så att jag kan slappna av och inte reta upp mig på det som inte "passar in"... så bidde det beiga kuddar, som på väggarna, och även turkosa som i gardinen och till det fick jag tag på en matchande fleecepläd på den lokala ICA-affären till en otroligt billig penning!






Över ryggstödet har jag lagt ett täcke instoppat i ett påslakan som går i vitt och olika blåa ränder.
Täcket är jätteskönt att bre över sig när det är småruggigt i rummet, vilket det ofta är pga dom "otrooooligt charmiga och pittoreska"...ironi... okopplade fönstren som vi inte har hunnit byta ut därinne ännu.
Älsklingen är ingen riktig kuddälskare så det är inte ofta dom får ligga så här på rad minsann, så passa på och njut nu ;-)
Bordet har varit mörkbrunt, men är numera vitt, och det är meningen att alla TV-dosor, telefoner o dyl ska vara på hyllan under... men det är inte speciellt ofta det inträffar :-(
Det är så litet bara för att vi ska få plats med den sköna fotpallen som alltid används när vi tittar på TV-n som står framför det hela... men den tänker jag INTE visa!
Fotpallen har fått ett löst överdrag av samma tyg som hissgardinerna och är bara att slänga in i maskin när det behövs fräschas upp.




Bokhyllorna är vanliga Billy-hyllor från IKEA som fick sig en omgång med vit färg i somras.
Tidigare var dom mellanbruna...ryyys... men nu är dom så vita och fina så :-)
Golvlampan som står mellan soffan och fönstret är en gammal goding som är inköpt på loppis för en massa år sen och som jag näääästan målade vit i somras.
Nu får den vara orginalfärgad för att bryta av lite... kanske en annan modell på skärmen framöver bara... är inte riktigt nöjd med resultatet av min kreativitet...fniss...i somras... :-)
Mattan är en gammal matta från IKEA som har legat ute i förrådet i ett stort antal år, men som efter en ordentlig tvätt fick komma till användning igen.
Direkt till höger om mig är matrumsdelen, till vänster om mig står TV-bänken och en bit rakt bakom mig är dörren in till vårat sovrum... så nu vet ni hur det ser ut därinne ;-)


Ser ni att jag har turkosa och beiga krukor i fönstret...fniss... ?

30 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Härligt matchat och det känns så vårigt! Fortsatt skön söndag! Kram!

sommar-rummet sa...

Hej! Vet inte vad va för fel, men har lagt in bilderna igen: Kram

Lilla Blanka sa...

Tycker turkost/brunt (eller beige som du har) passar jättebra ihop, ser ny-fräscht ut på nåt vis!
Kram & ha en bra söndagkväll!
Mia

Skatan sa...

Härligt! Jag går också på färg nu en tid. Titta in på min senaste tapet. Min första menar jag...första försöket :)

Kram.

Maria sa...

Inte ett dugg grällt i mina ögon!! Bara hemtrevligt och fint färgstämt!!
Trevlig kväll!

Wickans värld sa...

Vilka glada färger!! Jag har också plockat fram lite färgrannare än allt svart o vitt som jag har framme!

Anonym sa...

Om det nån morgon saknas hissgardin o fotpall o lite kuddar så är det inte trollmor som har varit framme.
Tyget var bara så snyggt. Kul med färg. Kram ewa

Broarne sa...

Jätteläckert med STORA blommor och turcos. Härligt med något annat än vara vitt och vitt
Annmarie

Elaine sa...

Snyggt!
Har precis varit och köpt turkos kuddar till mina tjejer. En läcker färg som piggar upp nu till våren.
Kul att läsa om tjejfesten, låter som om ni hade en aldeles strålande kväll.......
Klem!

Taklyftet sa...

Visst är det underbart att kunna göra stora förändringar med små medel ibland!
//Jenny

.:Klara:. sa...

Turkos/blå ihop med brun/beige är bara så jättesnyggt! *bligar mot mina ljusbruna Billyhyllor jämte mig"... hm... undrar om jag också skulle...

Är våra döttrar så lika?!?

Kul att din äldsta dotter också börjat scrappa. Men huga - handla från Panduro går ju inte, de är ju svindyra! Tipsa henne om magdas.se och scrapaddicted.se!

Önskar henne och maken lycka till i jakten på boende i Sthlm. En kollega till mig har letat i över en månad nu och inte hittat något o på måndag börjar han sitt jobb däruppe. Tur att han har en släkting han kan bo hos ett tag! Hoppas att han o hans sambo hinner hitta något boende innan de ska gifta sig i sommar - något de planerat länge...

Nä nu ska jag ner o slöglo på TV. Kramar från mig!

stina sa...

Vad fint! Härliga färger!
Du får skicka i väg dottern till mig ....hon är så välkommen att komma och scrappa! Kram Stina

MiaMaria sa...

Här har det gjorts vårfint!
Ser kanon ut!

HA´det så gott!
Miamaria

Elzie sa...

Jättesnyggt. Gillar de färgerna men de är inte populära hos den bättre hälften *s*.
Hoppas du får en bra måndag.
Kram Elzie

~~*Pennyshouse*~~ sa...

oj så frächt det är !
Verkligen jättefint.

Gillar när det matchar.

Kram Pernilla

Änglahem sa...

Matcha bör det annars dör man...eller hur var det det gick?

Ser ut som ett himla härligt och fräscht SOMMARRUM!!! Hav och ljumma vindar....tänk om...

Ha en skön start på nya veckan!
Kram
Ulrika

faster atta sa...

Så härligt med turkost! Me like!!!! Har den färgen lite överallt här hemma.... och det passar ju så bra med VITT!

mittiminvillervalla sa...

Så himla hälrigt ditt rum är! Jag kan flytta in på stuberten ;o) Färgsammasättningen är oslagbar! Jättesnyggt! Det gjorde finfint och bra på alla sätt och vis :o)
Och matcha, det måste man ju bara! Annars går det ju inte! Och kuddar, också det ett måste enligt min mening. Här muttras det vilt på alla kuddar kan du tro ;o)

Skön kväll!

Kramisar Monika

Sånt är Livet sa...

hej på dej ,vilka härliga färger! den turkosa är så fin ,dottern har ett stort fruktfat i den färgen och ljus ,och andra detaljer e så fint.riktigt mysigt tv rum, det där med kuddar är ett kapitel för sej jag fluffar å puffar å lägger dem snyggt men hur länge vara det ???? Ha ha/ Ha det gott din lilla färg klick som piggar upp en/ Kram Lisbeth

Brunkullan sa...

Turkost är så snyggt! Och vi har rätt mycket färg vi också här i radhuset:)
Och vitt i stugan.
Man behöver både och!

Snyggt var det ialla fall!

Susanne

Dubbelörn sa...

Tulpanvinjetten är verkligen en vitaminkick!!!

Kram

Ann-Catrin sa...

Oj oj vilken härlig färgskala.. turkost och vitt är ju bara så snyggt!!
vad fint du har gjort.. riktigt vårigt känns det att titta på bilderna...många kramar A-C

Käranån sa...

Åååhhh..så härliga färger!! Jättesnyggt!! Man blir ju pigg o glad att titta på dina bilder!!

Ljuva ro sa...

Vilket sommarfint tyg!! Fotpallen gillar jag verkligen!

IKT i min vardag sa...

Jag är väldigt förtjust i färgen turkost och tycker att du har matchat snyggt!

Annika sa...

Så härligt vår fräscht det blev, jag har oxå sneglat lite på den turkosa färgen...

Kram Annika

Lisas torp sa...

Hej!

Kul att titta in lite hos dej och se hur du har det! Härligt och vårblått var det - för mej är blått vårens färg, sen blir det rosa på försommaren!

Det ser mysigt och ombonat ut och man vill verkligen sjunka in i den soffan!

Ha en bra helg!

Kram

Lisa

~~*Pennyshouse*~~ sa...

~~*Ha en underbar helg*~~
KRAM PERNILLA

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Har själv inget turkos hemma, men när jag ser det hos dej så ser det jättefint ut! Man kanske kan ha det som accentfärg någonstans...
Nu är ju inte jag heller en helvit människa, har ju inte helvitt någonstans egentligen, jo men vad dum jag är...Min dotter har ju lite turkos i sitt rum när jag tänker efter... Du ser, man vet inte ett dugg hur det ser ut egentligen!
Kram
Marie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Gud så jag skriver! Jag skriver som tankarna far i huvudet...hoppas du fattar ändå!
Kram igen
Marie