måndag 4 maj 2009

Tjatigt (jag vet)...

...men här kommer ännu fler
före & efterbilder :-)

Den här gamla kommoden är tillverkad 1905
av min morfars pappa till min mormors pappa.
Ja, dom var från samma by...
och lite släkt oxå,
men inte märks det inte ;-)


Jag och älsklingen fick den i bröllopspresent
av min mamma och mina bröder för 25 år sedan.

Den tillhörde hennes morbröder
(2 st gamtgosser som bodde kvar i föräldrahemmet)
och hon lyckades övertala dom
till att sälja den till henne,
och jag är så glad för att
vi har den här hemma hos oss!!!

Tack snälla mamma för den fina gåvan.

När vi började bearbeta den så var den
RÖD,
under den envisa oljefärgen så var den
TURKOSBLÅ,
och när vi äntligen fick den trären,
efter både lutning och värmepistol
fick den vara naturell i alla år,
ända tills nu i helgen,
för då fick den några omgångar med
VIT färg...

...och jag är såååå nöjd såååå :-)
Jag brydde mig inte om vare sig
spackel eller slippapper före målningen,
utan den har kvar alla skavanker och märken
som den har fått genom åren.


Den här eldhärjade hyllan köptes förra sommaren
på en loppis i Höganäs för 40 kr ...




...och den fick samma makeover som kommoden.

Jag funderar på om det ska dit ett par krokar,
men jag vet inte ännu hur jag vill.
Vi får se...hmmmm...




Jag fick en order/vädjan via telefon,
från den ena av döttrarna i förmiddags,
om att äntligen göra ett inlägg igen,
så här kommer det Johanna-stumpan :-)
Självklart fick jag lov att slänga upp något på hyllan
lite provisoriskt innan jag skulle knäppa kort.
Det kommer troligtvis inte att se ut så här
när hela rummet är färdigt,
men när det är bråttom så kan blir det totalt stiljte
uppe i min skalle...
vilket hände idag...fniss...
jag vet nämligen inte ens
vad jag har för ljuslyktor just nu
...suck...


Tack alla ni som har kommenterat mitt förra inlägg!!!
Jag är så glad för alla snälla ord om våran hall,
och det ska bli så skojsigt att prova på
rutmålandet på resten av golvet...
samtidigt som det är gruvsamt...
för tänk om det blir bara en j-a soppa av alltihop!
Äsch, då är det väl bara att börja om från början igen ;-)
Ett förtydligande bara;
Gamtgosser=gamla ungkarlar (på älvdalska)

12 kommentarer:

Erika sa...

Låter som ni kämpade hårt med att få fram trät på det fina skåpet. Snyggt att du lämnade lite av slitaget.

Elzie sa...

Vilket fint minne. Här är så många släktingar på alla håll så allt har spridits för vinden. Är så tråkigt. Inte ens fotografier finns! Alltid något av de 11 syskonen som har fått ta hand om det, eller rättare sagt de 10 som är mors syskon, för hon har inga gamla kort. Snyft.
Visst var väl bildern abra. Jag säger att den andra på hunden är precis som Sheeba, hi, hi. Dessutom gillar jag hunden som skrattar i slutet.
Glömde ju skriva att det där skåpet är så fint med sina märken och annat. Hade varit synd att ta bort det med spackel.
Ha en fortsatt bra kväll och hälsa gubben.
kram Elzie

Ullis/Leva på landet sa...

Så snyggt det blev med skåpet och hyllan. Man blir ju så glad när det hamnar sådan fina sker hemma som kommer från släkten. Vi har faktiskt växtzon 3 på vissa ställen i trädgården, för det ligger i en sluttning i söder. Annars så är det inte alls på samma sätt på andra ställen i byn.

Ha det bra!
Ullis

Penseldraget sa...

hej
vilka fina saker du målat...kommoden är bedårande =)
kram pia

Stina sa...

Kommoden blev väldig fin vit:)
Så du ska måla ert golv rutigt...det ska bli spännande att se hur det blir.
Här ska jag snart sätta igång och måla mitt senaste hemmabygge...har funderat hela dagen om jag ska måla bara vitt eller med lite brunt under och sen slipa lite...tänk att det ska vara så svårt att bestämma sig :D

Ha en skön kväll
Kram
Stina

Chubby Chieque sa...

SNYGGT!

Gubben min får se och får höra den här *wink

Många projekt som pågår att han blir sur på mig---hi hi!!!

Kram

Anonym sa...

Det blev ju jättefint som alltid,
men vad var det för konstig plugg i
kommoden.Är det ngt. från gamtgossarnas tid? En tapp för skogsstjärnans vatten ?
Undrar Ulla i Skåne

mig & alice sa...

Heeelt ljuvlig bröllopspresent din mamma gav er!!
Håller absolut med att INTE spackla och slipa innan, man vill jag inte att den SKA se ny ut :-).

Jaaa, jag bara älskar blomman för dagen...har försökt att sätta såna i vår rosbåge men där växer den inte så bra. Däremot i vår kompost...där är den som ett monster, hahah...tyder på bra jord iallafall :-).

Ha det så gott.
Kraam
Melinda

Skatan sa...

Hej Frun!

Allt väl med dig? HOppas det :) Härligt att läsa om kommoden...och släktbanden. LIte inavel är aldrig fel. Så har vi det även i norrlands inland. Så det så :D

Sköt om dig och trevlig helg lite i förväg!

kram,

Anna

linnea-maria sa...

Åh vad snyggt! Du gjorde helt rätt som lät skavankerna vara kvar, de är ju en del i historien. Det är jättefint kombinerat. Ha en fin helg. Kram/linnea-maria

Elzie sa...

Ha, ha, det skulle nog behövas många dagars träning för att armarna skulle bli slimmade!! Och man hoppas ju att man ska slippa använda det här i verkligheten, men skönt att kunna.
I morron bär det av till Bergkvara, hade ju jobbarkväll ikväll.
Hoppas du och guben får en skön helg.
Kram Elzie

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Åååh vad fint det blev i vitt!

Ha en härlig helg
Kram Annica