söndag 13 juli 2008

Lycklig...

jag är så lycklig...tralalala :-)

När man kommer hem till oss och går in genom dubbeldörrarna...
vilket inte händer speciellt ofta, utan det är köksingången som avänds mest...



så möts man av ett till par dubbeldörrar... nice :-)


Sen far ju ögonen lite åt sidan...
och det här är bedrövligt,
men älsklingen har faktiskt
det här utrymmet som "verktygslåda"!!!

Samma sida men sett från den inre dörren!!!

En sak ska ni veta...
det är riktigt ordentligt ihopplockat på bilderna!!!
Oftast får man kliva över en massa "hinder" när man ska ut :-(


Väggen mitt emot verktygen är dörren ner till källaren...
och stegen som vi har klättrat upp & ner på i 9 ÅR!!!
Anledningen till det är att vi tog bort originalkällartrappen
när vi gjorde om köket första gången och
sågade upp golvet i skrubben under trappen istället.
Det gick inte att göra en trapp där så länge den
gamla oljetanken stod precis där stegen slutar.
För 2 år sen satte vi in en pelletsanläggning
och slängde ut oljepannan...
men som det mesta i det här huset
så slutfördes inte projektet på en gång!
För 3 veckor sedan kom det 2 karlar och
tog hand om oljan som var kvar i tanken,
skar sönder den och forslade bort hela eländet...
t.o.m sopade golvet gjorde dom :-)
Gissa vem som ordnade fram
namn och telefonnummer till dom duktiga karlarna
så det var bara för älsklingen att slå en signal
och göra upp om vilken dag som stordådet skulle ske?
Japp...det var kvinnan i huset som fixade det ;-)


Den här bilden togs i förmiddags...
och ser ni vilken skillnad det är på sidorna?
Älsklingen har satt upp brädor istället för
pappen som var fastnitad för att hindra sågspånet att rinna ut :-)



Voilá...trappen är färdig efter en massa slit och svett från älsklingen (puss puss puss på dig)!
Nja... färdig och färdig... är väl för mycket sagt...fniss...
Han vill ha pelaren och sidorna MÅLADE I VITT
och själva trappstegen i grått innan han är helt nöjd...
och jag vill ha ett trappräcke innan jag är nöjd!
Vi får väl se om projektet stannar upp "ett litet tag"
eller om vi kör för fullt tills vi kan bocka av det från
den förhatliga "att-göra-listan"...
Nu när trappen är "klar" ska alla verktygen
ner i källaren och på den väggen kommer det bli såååå fint
när jag har tapetserat, målat och donat...
återkommer med bilder på det när det har blivit verklighet
och inte bara planer i mitt huvud...fniss...
Tänk att man kan vara så lycklig och pirrig i hela kroppen av en vanlig enkel trapp!!!!!

13 kommentarer:

Hagbacken sa...

Heej Birgitta! Vilken skillnad det blev med trappen ner! Visst är det skönt att få saker gjorda som man länge har gått och retat sig på! Läste även längre ner ang dina funderingar om det är ogräs el ej..och JAG tycker inte det ser ut som ogräs, men vet tyvärr ej heller vad det är..men du kanske har fått svar redan i kommentarerna till det inlägget hoppas jag!

Älskar dina dubbeldörrar ska du veta!

Kram Linda

Elzie sa...

Nejmen har man sett på den!!! Inte dåligt med en trappa! När vi var där så var det ett hål med en stege *s*. Så kul att ni fått till det nu. Vissa grejer tar tid, som här i huset t ex. Ja, inte när man väl är igång, men INNAN!!!
Hoppas du njuter av din trapp min vän och ha det så gott. Hälsa gubben.
Kram Elzie

Hagbacken sa...

Jag förstår precis hur du menar! Detta är ju mitt hem, som sambon flyttat in i för ett halvår sen...så...då får han ta det som det är...;)

Åh, njut av bion fr mig med....vill absolut se den jag med!

Kraam!

MiaMaria sa...

Hej!

Men visst är det så att man på börjar en massa projekt och håller på att greja hela tiden....det tar ju aldrig slut.

Men så bra det blir med trappen och jag förstår din LYCKA!

Och dina pardörrar är ju bara så snygga!

Må så gott och ha det så bra!
MiaMaria

Ullis/Leva på landet sa...

Härligt att du fått en trapp. Mannen har verkligen varit duktig och slitit hårt. Kommer att bli jätte bra när det blir färdigt. Det var ju tur att du fick tag på så bra karlar som fixade det så bra med den gamla oljepannan.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Jag kan inte annat än gratulera:)

Vilka kanonfina dörrar ni har, och då menar jag båda paren!

kram Annica

Anonym sa...

NU förstår jag varför du blev så till dig för en källartrappa *fniss*. Inte nog med att du slipper klättra upp o ner på stege - du blir av med verktygen vid ingången! Grattis till trappan och glöm inte att pussa o krama karln din lite extra.

Har lagt ut några foton på ungkvinnorna i Malmö och där ligger även ett litet avslöjande om våra närmaste planer... Nyfiken än? ;)
Kramar från Klara

Designe sa...

Vilka underbara dubbeldörrar och va skönt att få en riktig trappa ner till källaren!..men tänk va snabbt man anpassar sig till såna lösningar som stegen :)
Ha det gott! Kram

linnea-maria sa...

Det tar sig (sa pyromanen) !! En liten tröst är kanske att du inte är ensam om att ha sådana där hörnor. Konstigt att det oftast är männen som har dem. Makens verkstad är så fullsmetad med grejer att man inte ens kommer innanför dörren. Min snickeboa är betydligt luftigare....
Så mycket lättare det måste kännas när det är piffat och klart :) /linnea-maria

linnea-maria sa...

Ja förresten glömde jag...Det är med all säkerhet små plantor av din gamla fingerborgsblomma. Pilla upp dem försiktigt och plantera ut i landet.../linnea-maria

Annika sa...

Hejsan!!! här tittar en nyfiken in hos dig... Vad fint det blir i din trappa.... o dubbeldörrar... Avundsjuk...... Ser att många talat om plantorna o jag är lite osäker, tycker det ser ut som små penseer, men har du haft en digitalis där så är det säkert såna...Spännande!!!! Kommer med glädje tillbaka till din fina blogg... Kram Annika

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja, jag förstår du är lycklig med en trapp efter att ha haft en stege i 9 år! Va kul att planera för allt vackert som ska komma och dina dörrar är ju så himla fina, en mycket vacker entrée! Ha en forstatt skön sommar!! Mari.

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej vännen!!

Men så fint det blir...grattis!!!

min make har sina saker på ett olämligt ställe här oxå..grrrr säger jag...*LER*

Kram nilla