fredag 30 maj 2008

Före-bilder

Eftersom det känns som att det ALLTID blåser "runt hörnet"
på altanen så gjorde vi en spaljé förra sommaren...


som jag planerade skulle bli helt täckt av en vacker
klätterhortensia!!!
Ser ni den lilla gröna pinnen nedanför spaljéen?
DET är min ståtliga klätterhortensia...fniss...



Man kanske inte ska ha så bråttom
jämt utan låta naturen sköta sitt?
Men man kan väl få tycka att den har ju haft hela vintern på sig
att samla kraft, så den kunde väl ha skjutit i väg på höjden
nu när värmen äntligen har kommit?!




Den här som är "lite" större är inköpt i år och
ska planteras i min mamma och hennes sambos trädgård.





Som kompensation för det hitills
uteblivna bladverket
har jag planterat en
humle i en stor lerkruka istället,
för dom växer iaf så det knakar ;-)


Bordet och stolarna behöver verkligen målas,
men orken och lusten har liksom
inte infunnit sig ännu ;-)




Jag har ju sett framför mig hur mysigt det är med den här
trollsländeljusslingan som lyser inne bland bladen...
...suckar längtansfullt med drömmande blick...




Det är meningen att sliperserna ÄNTLIGEN ska bort från framför altanen och att vi istället ska sätta vitmålade brädor som ska dölja tomrummet under.
Allt det vita, blåa och omålade ska få sig ett nytt härligt VITT färglager under sommaren... sen får vi se vad det kan tänkas bli för färg på själva huset...hmmmm....beigegrått eller gröngrått eller gult eller... men det blir ett annat år det :-)

Jag skulle kunna visa före-bilder på sliperprojektet oxå... men jag vill verkligen inte knäcka älsklingen så här inför helgen ;-)

Nu är det min lediga fredag och plantbilarna väntar på mig så jag
har inte tid med cyberrymden längre så jag
önskar er en riktigt solig och varm helg med
mycket mys tillsammans med nära och kära!!!

27 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Förstår att du är ivirg men du får nog tåla dig ett tag! ;-)

Kram Maud

Elzie sa...

Vad bra det blev. Och nu tycker jag nog du har lite väl höga krav på din lilla växt. Vänta du bara, rätt vad det är så växer den så det knakar också *s*.
Här ska jobbas hela helgen. Så UNDERBART skönt i denna värmen. Blir trött bara jag tänker på det. Tack och lov har vi inga duschar i helgerna.
Ha det så gott och hoppas du får gubben till det du vill!!
Kram Elzie

Käranån sa...

Du ska ha tålamod med din klätterhortensia!! Det tog två år innan min började växa och NU, efter tre år, är den jättestor och fin, vackra vita/gräddvita stora blomklasar ( ifjol ). Jag har min i skuggan och där trivs den jättebra!!!
Lycka till med all målning, vi=min man, målar huset hos oss just nu....

Mjuka sa...

Vilken vacker spalje, har du byggt själv. Vi behöver också något här, men tycker alla är så fula ute i handeln
kramar Malin

Mjuka sa...

Vilken vacker spalje, har du byggt själv. Vi behöver också något här, men tycker alla är så fula ute i handeln
kramar Malin

Änglahem sa...

Birgitta Birgitta...tya dig vännen, tya dig*tihi*...klätterhortensia tar några år på sig innan den sätter fart och växer...så vänta dig inte för mycket iår...men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge*påstås det*!

Vilken mysig ljusslinga...gav ha begär kan jag säga...!

Fniss....du bor ju en aaaaningens långt bort för att jag ska kunna komma och ta mig an din trädgård*fniss*. Men har du frågor så bara fråga på, så svarar jag efter bästa förmåga.

Ha en skön helg!
Kram, Ulrika

Husbilsresan sa...

Vilken fin spalje ni byggt!Det ser ut att vara en mysig hörna där bakom. Och ha tålamod....det kommer att bli snyggt när dina gröna växter täcker spaljen.Och ännu snyggare med trollsländeslingan som lyset bland allt det gröna.
Ha en skön helg!
Kram/Gunn

Useful Art sa...

Blir nog jättefint när den vuxi upp, ibland blir man tvungen att ha tålamod, tyvärr :)

Trevlig helg!
Sara

My White Cottage sa...

Vi har också planterat klätterhortensia i vår förra trädgård och jag fick då berättat för mig att de är saktväxande. Så det lär nog ta ett tag innan den växer frodigt över spaljén... MEN när den väl gör det kommer den vara underbar, jag tycker de är såååå vackra! Men det var ju verkligen en bra idé att plantera Humle på insidan i en kruka för den lär ju växa betydligt fortare! :)

Ha en skön helg!
Kram Jenny

Nygammalt sa...

Saker blir inte alltid som man har tänkt sig, men det brukar oftast bli till det bästa faktiskt.
Häftig ljusslinga!

Hoppas helgen har varit bra och att du får en riktigt skön dag!
Kram.

Anonym sa...

Lugn o fin nu - min klätterhortensia kom igång på tredje sommaren men någon snabbväxare är den inte nu heller. De trivs bäst i skugga, min växer fin i full sol. Den där humlen ska du inte förakta, den kommer att växa en fem, sex meter i sommar. Har två guldhumle i varsin kruka och de klär in en spaljevägg respektive en balkongstolpe + täcker de spända ståltrådarna över hela altanlängden fram. Otrolig växtkraft på en sommar! Dessutom övervintrar de snällt där de står i sina krukor.

Idag har poolen blivit badklar så sonen o tjejen hans har plaskat runt i 23-gradigt vatten. Svalkade blev de iaf. ;)

Hoppas ni fick en härlig helg!
Kramar, Klara

me and alice sa...

Hi,hi vilken söt liten klätterhortensia! Du får nog ha lite tålamod. Dom kan vara väldigt tröga de första åren, sen sätter dom fart. Vilken härlig uteplats ni gjort. Älskar din beskrivning du har till bloggen... Skavankigt hus! *fniss* Stämmer så bra in på mig också...
Kul att du vill vara med och tävla!
kram Susanne

MiaMaria sa...

Hje!

Ser så himla fint med planket...och snart så växer det så att det knakar.....

Rostyget från Furutorp, det ante mig....HAr nyss skickat efter ankarkrokar där ifrån....så kan det gå.....

HA´det så gott!
MiaMaria

Elzie sa...

Ja, här sitts det inomhus idag. Håller på och ska göra kort. Bl a ett bröllopskort. Och vad händer då? Jo, färgen vägrar torka och kletar ut sig. Så det är en aningens förbittrad småländska som skriver här. Grrr!
Ha det så gott.
Kram Elzie

www.missfixtrix.com sa...

Underbar spalje... Vi har en liknande dock inte vitmålad. Funderar på att sätta upp klängväxter men då den är byggd som staket handlar det om rätt många... Trevlig kväll /Johanna

Anonym sa...

Jomen, en ovanjordpool på 13000 liter som jag köpte två veckor in på varma semestern 2006. Sen låg jag o flöt i den på en luftmadrass de andra två veckorna ;)
Finns bild på den inlagd i bloggen 11 juni 2007 men jag får väl ta nytt foto bara för dig.

Har nu gått över till Aftonbladets menyer igen. Får äta allt men inte alltid o inte hur mycket som helst - helt min melodi det. GI:s turbostart var prefekt att börja med. Lycka till med din start!

En pluggplanta är en fröplanta som kommit en bit på väg men behöver ytterligare lite tid att växa till sig, gärna i kruka då, innan den sätts i rabatten på sin plats.

Finfina morsdagspresenter fick även du. Mina ungar VET att det räcker med en kram men envisas ändå att komma med mer. På dotterns kort stod: "Till Mor. Du vackra kvinna, du starka människa. En dag bara för dig. Kram Andréa"
Dessa ord hade räckt - men blev så klart glad åt buketten också. :)

Nä dags att slappa lite o sen studs i säng. Hoppas du fick en god natts sömn! Kramar i mängder!

Unknown sa...

Åh så bra det blev!
Kram Petra
www.metrobloggen.se/romantiskahem

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hihihi...hejsan..hiihhihi...

Här finns en som är otålig oxå....när man vill att det ska växa händer inget.Sen när det inte ska då knakar det i buskarna..hiihhihi..

underbar altan ni har!

Stålande kramar från mig!
nilla

Taklyftet sa...

Grattis - du har blivit utmanad :-) Bara om du vill förstås ...

Elzie sa...

Jo, vi har mycket roligt framför oss. Det värsta är att jag jobbar bara långa dagar den här veckan så det gäller att gneta på när man är hemma. Är ju en del som ska fixas både till idag och lördag. Som kort t ex!!
Hoppas du inte får värmeslag i verkstan. På jobbet är det lagom varmt när man står i duschen *s*.
Kram Elzie

Maria sa...

Spaljen var vacker även utan all grönska! Men kanske den är täckt innan sommaren är slut...

Unknown sa...

Åh det kommer att bli så fint, jag älskar verkligen klätterhortensia!! HA en fin dag! Kram Petra
www.metrobloggen.se/romantiskahem

Marie sa...

Vilken fin spaljé och vilken gullig liten klätterhortensia, hihi. Kommer att bli jättefint när den väl börjar att växa och jag gillar verkligen din ljusslinga!!

Ha en härlig helg!
kram Marie

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket vackert hus och veranda du har!!! Mari.

Ann-Catrin sa...

Ohh en sån där spalje är så vacker.. en av våra grannar har en liknande och jag beundrar alltid den när jag går förbi!!

ja du det där med växter..inte jag så bra på egentligen.. men hav tålampod.. snart så grönskar det uppåt oxå!!

jasså du hade oxå en student.. tänk vilka duktiga barn som "kämpat""

Stor kram a-C

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Jättefin spalje..! Och jag kan tänka mig vad underbart det kommer bli när klätterhortensian vuxit upp där...

Kram
Mia

Nygammalt sa...

Tänkte bara passa på och önska god fortsättning på helgen!
Läste din kommentar igen, har du några nya planer efter semestern?

Kram.