onsdag 21 maj 2008

Award :-)

Den här awarden har jag fått av min toppenbloggkompis Elzie :-)




Hennes motivering är en motivering som jag gärna vill kommentera och förklara... för hon har slagit huvudet rätt på spiken där faktiskt...fniss...

"Hon är en donna som håller på och formar sitt hem efter sitt (och makens?) huvud och hittar på lösningar som man inte visste fanns."

OK, så himla märkvärdiga lösningar är det inte Elzie-gumman, men orden värmer ändå ;-)

Nää, det som är det roliga är att jag ALLTID vill ha älsklingen med i mina projekt här hemma... och jag har väl fått en och annan kommentar om att det ska väl inte behövas utan jag kan väl bestämma själv utan hans godkännande...
NÄ, tänk för att jag kan inte det!!!

För en herrans massa år sedan så gick vi på den förträffliga hjälpen Familjerådgivningen ett antal gånger (och lyckades reda ut en massa och rädda äktenskapet och leva lyckliga efter det etc), och en sak som har verkligen fastnat i mitt huvud är när karlsloken satt där och förklarade att han hellre jobbade 7 dagar i veckan och dygnet runt på helgerna, med att han trivdes inte hemma hos oss pga att det var jag som hade bestämt allt hur det skulle se ut... NOT!!!
Efter det måste han alltid vara med och tycka... men det är inte alltid som det blir som han tycker...fniss...men jag kör inte över honom rakt av utan det ska övertygas först, för att sen bli som jag vill ;-)
Ibland tror jag att han ångrar sina ord för det händer allt som oftast att han säger att "bestäm det där du, du ser det mycket bättre än vad jag gör, du är så bra på färger"... det är då som mina horn i pannan växer ut blixtsnabbt och jag förvandlas från den söta och väna hustrun till en... hmhm... och kräver att han ska tycka till, för här ska minsann inte han slippa undan inte för att sen kunna skylla på mig om han inte trivs!!!

Det är meningen att jag ska skicka den här vidare till 3 stycken, men jag gör inte det utan den som vill får ta den för ni förgyller mitt liv allihopa!

Kramar och pussar på er där ute i cyberrymden :-)

Tillägg: Älsklingen har ringt och skrattat efter att han har läst inlägget.
Det är helt OK att "lämna ut oss" på det här viset, sa han mellan fnissningarna.

11 kommentarer:

Elzie sa...

Det var en snällå gubbe du har. Tror inte att min gillat det här inlägget, men det kan vara nyttigt att läsa sånt här ibland också. Vi försöker kompromissa så gott det går, fast det är jag som gör det mesta pysseljobbet här. Men är det nåt större projekt så vill jag att vi båda ska vara med.
Jodu, vi börjar semestern måndag efter midsommar (jag jobbar naturligtvis hela midsommarhelgen!!) och på onsdan eller torsdan drar vi norrut. Inte säkert att vi hamnar i Dalarna direkt, kanske sover över nånstans på vägen.
Kramiz Elzie

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hihihi...ljuvlig läsning..tror många känner igen sig...fniss...

Grattis till awarden!

Kramiz Nilla

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja, vad ska man säga? I de flesta fall är det nog kvinnan som styr och ställer och bestämmer hur det ska vara hemma. Men hur skulle det se ut annars? Om karlar fick bestämma så skulle det inte bli någon större förändring... kanske när det gäller tekniska prylar osv...
Kan berätta en liten historia som jag fick höra av en tjej som hade en second-hand affär.
När en kvinna kommer in och ska handla tex en plånbok, så vill hon absolut inte ha en likadan som hon hade förut...utan en ny modell och färg osv.
Kommer en karl in och ska köpa en plånbok, pga att den är trasig.Så vill han helst ha en likadan som han hade innan, för den var så bra och han känner igen sig i den modellen.
Nu stämmer väl inte det här på alla, men det ligger lite sanning i det iaf.
Tur ändå att ni kan skratta åt det här tillsammans och att ni är överens.
Kram
Marie

A home far away sa...

Hihi, inressant läsning och som sagt vissa saker får man jämka på för att förhållandet ska rulla på:-)
Kul med en karlslok som kan skratta åt detta inlägg, vete tusan om min skulle det, haha.

Kram från Singapore

Maria sa...

Bra att ni lyckades lösa det där. Det är nog lätt att karlarna inte är riktigt lika aktiva på hemmapysslarfronten, och oftast så är det väl inte riktigt lika intresserade heller....

Wickans värld sa...

Angående ditt förra inlägg - "journalister" eller vad vi ska kalla dem... vänder ofta det hela till vad de vill. I vårt tidningsområde har vi EN bra, han ringer alltid upp o frågar om det är OK det han skrivit, vilket inte alla gör. (Gubben är ofta intervjuad pga hans jobb, inte jag!! )
Jag tycker det är kul att du har med din man i inredning o annat. Jag brukar fråga min, för jag vill ha med honom, men han säger oftast, bestäm du, du ser bäst vad som är fint. Det ser väl bra ut, är också nåt som brukar komma. Han ser inte ens om det inte hänger gardiner i köket! Men till det positiva så gnäller han inte heller om det är en massa plantor o sånt framme flera veckor innan jag ställer ut dom.
Ha en bra dag!

faster atta sa...

Kloka ord! Jag tror att det är jätteviktigt att alla är med på tåget när det gäller hemmet, alla ska ju bo och trivas!

Anonym sa...

Grattis till awarden.Känner igen det du berättar.Min karl tar det flera år att få med på noterna till en förändring.Det är så lätt att ta varandra förgivna och lätt att ta över rollen att bestämma.För några år sedan satte jag stopp för fru trollmors insatser Jag upplevde att ja va nöjesarrangör,reseledare,lokalvårdare ,tvätterska,Barn o ungdomsledare, taxichafför,presentinköpare m,m .
Jag krachade bara ihop.Min karl behövde bara jobba o äta o sova och allt fanns serverat som det värsta pensionat för honom.
Vi slutade till slut att prata med varandra.Han blev till slut tvungen att engagera sig i hemmet,i barnen,i allt som rörde vårat liv.Mycket var mitt fel som sakta men säkert med åren tog över för jag ville det skulle ske när jag ville.Fortfarande idag jobbar vi med dessa sviter men det känns ok och han är ändå min klippa i livet.Realationer är svårt.Det måste jobbas med dagligen.
Må så gott
Kram trollmor ewa

Änglahem sa...

GRATTIS till awarden!! Alltid lika roligt att känna att man är uppskattad!!

Hihi....vilken skojsig kvällsläsning här...men han läser ju t om din blogg, det är mer än vad min gör*suck*.

Vilka snygga tapeter ni velar mellan, förstår att det är svårt val...lilla linslusen*fniss*.

Ha det gott!
Kram, Ulrika

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Birgitta!

Du lämnar ut er på precis helt rätt sätt tycker jag. Precis lagom och med mycket humor. Jag kan oftast känna igen mig i det du skriver, och även den här gången.
Så grattis till awarden, den förtjänar du i massor!
Din blogg är en av dem som jag verkligen gillar att läsa!

Ha det så gott och hoppas att vi ses i butiken i sommar! Passar inte dagarna eller tiderna är det bara att säga till. Vi är inte omöjliga så att säga! :-)

Ha det så gott!
Kram Hanna

Anonym sa...

Hej hopp o tack för kommentar - du är snart min enda läsare *fniss*.
Jag kräver också att karln säger bu eller bä, men det blir oftast ändå som jag vill. Det får liksom "mogna" lite i hans tankar sen går han på min linje. ;)

Jobbade i lördags, du gissade rätt. Men igår var jag ledig. Vi storhandlade och sedan kom ungarna för att fira morsdag. Det blev två fina blombuketter o en massa kramar o så grillade vi.

Idag började vi med GI turbostart. Har aldrig ätit så mycket mat på en dag förut *burp*. Men så har jag varit pigg som attan också idag. Karln sa detsamma...
Vi ska köra 2 veckor, sen övergår vi till ABs viktklubbmat igen. Behöver en rivstart då jag lagt på mig 15 kg på tre år. Jag har aldrig haft ett stillasittande jobb förut - helt förödande för min del.
Jaja, jag ska fota blombuketterna o lägga ut på onsdag när jag är ledig. Nu ska jag nana kudden. Ha en härlig tisdag! Kram, Klara