måndag 13 april 2009

SVART

Hemma hos oss är det inte bara
den vita färgen som gäller...
även den SVARTA färgburken
åker upp från källaren då & då!!!

Före-bild på
gamla pärlspontsklädda diskbänken
och spegelfönstret!

Tyvärr hade någon redan tagit bort plåten
när jag fick tag på bänken...MORRRR... :-(

Spegeln har ett gammalt soffkrön på toppen :-)

Jag har inte spacklat bort hålen
och det andra som inte är helt perfekt,
men det gör inget att skavankerna syns tycker jag!
Det kan väl vara "shabby chic" fastän det är svart färg,
...fniss... eller?

"Spegelkrönet" i närbild.


Jag har lärt mig av dom föregående misstagen
när jag målat spegelramar
...alltså...
det är verkligen inte kul när
den gamla färgen som sitter
på insidan av spröjsen
speglar sig i spegelglaset!!!
Eftersom jag är lite "småklantig"
(milt uttryckt)
...suck...
när det gäller fönsterglas och spegelglas,
så ställde älsklingen upp och hjälpte mig
att ta bort speglarna så att jag kom åt att
måla även insidan av spröjsen :-)


Här har jag precis testat brandlarmet...
och JAJAMENSAN,
det funkade alldeles som det skulle ;-)

Här syns dom gamla handtagen i mässing...


och här är dom nya!
Jag fick tag på dom 5 sista inne på
butiken SLOTT & KOJA...
som tur var :-)

Det här hörnet måste ha stått ut mot rummet,
det andra hörnet är alldeles rakt.

Dubbla rosa tulpaner i en gammal loppisvas
bredvid mina absoluta favoritglaslyktor
...fyndade (70%) på Slott & koja...
är alldeles lagom piffat på bänken just nu.

Det är bara lådan till höger som är riktig,
dom andra 2 är bara brädlappar som sitter fast.
För att det ska se harmoniskt ut så fick dom knoppar iaf...

I lådan har vi tändkuddar, tändare, morakniv
och i bänken förvaras veden till kaminen!

Det var redan utsågat på bakstycket,
precis efter våran golvlist,
när jag hittade den på loppisen...
alltså var det meningen att den skulle följa med hem!



Den här bilden är tagen i trappen,
och jag blir lika glad varje gång jag går nerför den.

Inte nog med att trappetapp 1 är klar...
även "vedskänken"/diskbänken är färdigmålad :-)

ÄNTLIGEN!!!!
(Det har nämligen tagit några år...)



Hörnet bakom väggen till höger
ska få lite tapet på sig i veckan,
och dörren där ska slipas, spacklas och målas...
sen kan det oxå visas:-)

18 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Jättefint! Ett mycket lyckat projekt.
Och att måla i svart har ju absolut också sin tjusning och det blev verkligen jättebra!

Önskar dig en ny fin vecka, kram Marie

Min lya och jag sa...

Åh vad fint det blev....och knopparna var ju bara sååå fina. Skulle haft sådana till mitt skåp som är svart och just nu inte har några knoppar :-) Får söka vidare..

Er trapp blev ju bara sååååå himla fin,verkligen!!

Önskar dig en fortsatt trevlig kväll!! //Linda

Elzie sa...

Vad snyggt det blev. Gillar också när det är lite olika färger i ett hem.
Hoppas ni haft en bra påsk.
Kram Elzie

Bruno och Mig sa...

Hejsan!

Tusen tack för att du kikade in hos mig och lämnade en gullig kommentar! Det värmer så mycket.

Jag har kikat runt i din blogg och gillar den skarpt. Älskar dina vackra väggord och alla före och efterbilder. Ditt hus ser underbart ut.

Det där med bilderna sida vid sida tog mig lång tid att klura ut. Trixet är att välja bildstorlek liten och layout - ingen. Då kan man pyssla runt med fotografierna. Jag tycker ändå att det är lite trixigt, så jag använder mig mest av sidan picnik.com Där kan man göra snygga kollage och banners mm.
Kika in där, och lycka till!

På återseende
L

Det vita dårhuset sa...

Åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh vad fiiiiiiiiiiiiiint du får tjejen!

Hemma hos dig går ni från koja till slott =O)!

Skulle aldrig ha tänk på att måla det svart men ...... vad BRA det blev!!!

Är såååå spännande att se vad du gör i ditt hem!
Förresten! Hur går det med övertalningen? **fniss**

Kramen Erika

Anonym sa...

Jösses vilken skillnad det blev. Wow! Jag hoppas du är riktigt nöjd.

Kram!

Chubby Chieque sa...

Oj! vad Ni jobbar båda 2, eh?

Hoppas Ni hade en skön lång helg.

Önskar från oss alla!

S o F sa...

Wow, du/ni är ju helt fantastiska när det gäller smak, färg och målning.

Vilka fina resultat! Och riktigt tufft med svart.

Ha det gott!

Diverselådan! sa...

Kanonsnyggt!
Kram från Annette

Anonym sa...

Tack så mycket :-) Och du borde vara supernöjd med byrån. åh!

Erika sa...

Rolgit att se att folk målar sina fynd i andra färger än bara vitt. Vad är det för typ av svart färg? Hel halv matt, märke? Resultatet var himla snyggt.

Wickans värld sa...

Jättefint! Har något liknande (diskbänken) på lagårdsvindan här... Måste kolla upp det!
Häftigt med soffkrönet på spegeln!

Ulrika Gabriel sa...

Hej!
Sitter och surfar runt lite bland bloggar och hamnade här hos dig.
WOW!!!
Så fint du har det och vilket jobb du lägger ner. Jag blir jätteimponerad.
Allt gott till dig önskar Ulrika

Anonym sa...

Det är kanon fint..... Önskar jag också var så fyndig och händig och så insperationsfylld som du är Birgitta... Tack för skärtorsdagens bravader...
Kram kram

Nettan sa...

Grattis till ett riktigt lyckat projekt! skitsnyggt! Gillar oxå svart å har planer på att fixa ett skåp till gästtoan!
Trappen blev ju väldans fin oxå!
Kram Nettan

Bettans Bravader sa...

jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk.....
Så himla snyggt å spegeln å krönet ..suck tack dessutom för tipset med måla spegeln,hade ju inte jag tänkt på . Ha det gott /Lisbeth

Ullis/Leva på landet sa...

Så snyggt det blev med svart på bänken och spegeln. Hade tänkt att ha svart att bryta av med jag också i min toalett som jag håller på och fixar.

Kramar Ullis

Stina sa...

Tycker det är så snyggt med svart, men gillar inte att damma :))
Supersnyggt blev det iaf mot det vita.
Föresten så har jag gjort om mitt vardagsrum...igen. Tredje gången på 1,5 år men nu tror jag att jag är nöjd :) Tur att jag inte har någon gube boende hos mig då skulle det säkert suckas högljutt.

Ha en skön Lördag, själv har jag min långa arbetshelg.
Kram Stina