fredag 4 april 2008

Hjälp...

nu har velandet börjat...suck...och jag vet ingenting längre!




Ska jag måla kommoden och spegeln svarta...
eller ska dom få vara som dom är?

På laminatskivan som ligger på kommoden ska det stå ett handfat.
Handtaget och knoppen ska bytas ut mot vita porslinsknoppar.
Jag har ropat in en handdukshängare med hylla som är svart.
Toarullen står på en svarvad "halvhylla" som är svart.
Den nya toasitsen är svart.
Jag hade även tänkt måla det lilla skåpet som är där inne svart...
det kanske blir för mycket med dom här oxå svarta?
Det kanske blir bra om det bryter av med lite brunt?
Pärlspontsbröstpanelen ska vitmålas och
tapeten är vit med "blyertsfärgade" rosslingor.
Det här är typiskt mig... eller typiskt för en "våg"...fniss...
det ska vägas för & emot hela tiden...
jag blir alldeles snurrig och vet ingenting till slut!
Vilket tror ni blir bäst?!
Kom gärna med era synpunkter, för dom behöver jag just nu!!!

24 kommentarer:

My White Cottage sa...

Vad sägs om att måla komoden vit och spegeln svart??? Jag tror det kan bli lite "för mycket" att blanda in ytterligare en färg (bruna träfärgen). Men samtidigt kanske det blir lite mycket svart om allt målas i den färgen... Ja, så skulle nog jag ha gjort i alla fall!

Lycka till!

Ha en toppenbra helg!
Många kramar Jenny

My White Cottage sa...

Hmm... kommoden stavas så klart med två "m", sorry!

husnummer30 sa...

Tycker absolut att du ska måla spegeln svart, det tror ju blir superläckert!

Ang. kommoden - kanske kan du måla den i en annan färg? Med de övriga detaljer tror jag inte att det passar att behålla den som det är, men kanske blir det för mycket med svart. Kanske måla den vit, eller grå? Kanske matcha den med det blyertsfärgade i tapeten alt. en ljusare grå.

Lycka till och ha en riktigt fin helg. //Jill.

Ljuva ro sa...

Tycker det låter kanonsnyggt att måla dem svarta! Ha en trevlig helg!

Gårdsromantik sa...

Jag röstar för att du behåller spegel och kommod som de är - verkar ju vara en fin orginalmålning vad jag kan se!
Visst finns det redan svarta detaljer. som matchar hyllan.
Du kan ju börja så kanske?

Kram Maud

Maria sa...

Jag skulle nog behålla dem i originalfärg...till att börja med i allafall och känna efter...sedan kanske måla dem om det kändes rätt! Eller så skulle de bli röda eller något hos mig ;)

Useful Art sa...

Jag skulle nog måla spegeln svart och kommoden vit, det tror jag skulle bli snyggt Lagom är bäst :)

Änglahem sa...

Låter kanske som lite väääl mycket svart....det är väl på gästtoan detta ska vara vá? Dom brukar ju inte vara så stora så det kanske blir "instängt" med så mycket svart...men vad vet jag!*hihi*
I värsta fall går det ju alltid att måla om, fiffigt vá?!!!*fniss*

Det blir nog bra hur du än gör tror jag!
Ha en sköner helg!
Kram/Ulrika

Sallys hus sa...

Ha ha...du är för härlig du!!!

Från att byta toasits till att göra om hela toan...hih i....
Det som imponerar är ju att du verkar få med dig "älsklingen" i alla dina påhitt...
En bedrift jag aldrig lyckas med....

Det kommer bli super fint det där....akta så inte gästerna går in där och stannar hela kvällen bara...:)

Kan du inte ställa in det när allt är klart och känna efter???
Annars tror jag som Jenny att du ska måla komoden vit och spegeln svart.
Ha en härlig helg!
Kram Katarina

Husbilsresan sa...

Haha...min dotter är också våg,så jag vet =)
Jag tror att det blir snyggt med lite brunt som bryter av mot det svarta.
Ha en skön helg!
Kram/Gunn

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Birgitta!
Först av allt så vill jag säga att jag är ledsen att höra om din morbror. Så oerhört tråkigt att förlora någon närståene. Och så jobbigt för hans familj. Verkligen tråkigt. Kram på dig.

Sen så kommer jag med ett alldeles eget förslag... Jag tycker att du ska måla båda vita, toasitsen och skåpen och hyllorna.... ;-)
Hehe!
Närå, det skulle ju vara hemma hos mig det. Men jag tycker inte du ska behålla dem som de är om du har andra färger där inne. Kanske något i blyertsgrått, emn jag tycker inte att bara en sak ska bvara det och resten svart... Då ska du hellre göra allt svart... Haha, nog bäst att avsluta här... Känner på mig att jag bara gör allt värre!!!
Önskar dig en härlig helg trots allt.
Kram Hanna

Hanna i Det stora grå huset sa...

Psst, jag skulle INTE få för mig att måla min toasits... Det blev lite fel där...

Lilla Blanka sa...

Hej Birgitta!
Oj vad svårt..men när väggar och tak och golv (?) är ljusa så haade jag nog målat spegel o kommod svart. Själva handfatet kommer väl vara vitt också, så då tror jag det ser rätt pampigt ut om det blir svart-vitt inne på toan.
Kram
Mia
Ps nu blir jag genast nyfiken på "efter-bilder" hihi så det får du lägga ut så snart det är klart :)

Elzie sa...

Skit också att ditt lag torskade igår. Sonen var också mindre munter när det gäller MIF!!
Kan tyvärr inte råda dig när det gäller kommod och spegel. Du kommer säkert på det själv vad det lider.
Ha en fortsatt skön lördag.
Kram Elzie

Goa sa...

Hej du ljuva kvinna!...det var länge sen..:)
Men nu så..:)
Spegeln svart och kommoden likaså, alternativt vit...så tycker jag.

Gud så spännande detta blir, det låter ju, som himmelriket!!
Lycka till!

Ha en fortsatt trevlig lördag och en solig söndag!
Kraaaam......

Goa sa...

Nej...jag ångrar mig!..tycker att kommoden ska vara svart, inget alternativ...:)
Kram igen!!

Solsjö - Under en vind sa...

Jag tycker att du ska måla i vitt som en snygg kontrast till det svarta!!

Hoppas att du har en skön helg! Här är det soligt och vårigt! har idag plockat ut lite av trädgårdsmöblerna och mannen har luntat gräs!

Ha det gott, kram!

Betonggården sa...

Hej!
Jag fick kanske en liten idé... Vad tror du om att behålla skivan som den är, måla spegel + kommod i vitt. Då syns ju alla mönster o så. Sen - vet inte riktigt hur jag ska förklara för att det bäst ska begripas, men j försöker - Det finns nåt som man har på (det svärtar) och sedan "polerar av." Det blir liksom kvar i nere i mönstrena och ser lite gammalt ut. Ungefär som "oxiderat." Jag tror det skulle bli superfint!

Förstod du hur jag menade? :)

Kram!

Anonym sa...

Första gången jag är hos dig... VARFÖR måla om något som redan är fint och originellt? Låt spegeln och kommoden vara som de är - då syns deras "värde". Ommålade kan de ju vara nytillverkade och ingen kan se dess värde. Tycker jag ialla fall! Vilket fall som helst är det viktigt att du blir nöjd! Tack för en fin blogg! Annika
PS. Mycket fint skrivet om din morbror och din familj. Fint foto dessutom.

Wolf sa...

Hallå,

Jag förstår faktiskt inte din kommentar på min sida.. Hockey har jag aldrig hört talas om , är det något som man kan äta eller? Jag har valt att drabbas av selektiv minnesförlust och vet faktiskt inte vad du pratar om...... *sniff*

Kul och se att du också är Våg, du kan ju bara tänka dig hur det är här hemma med tre vågar och två fiskar. njaaeeejaaakanskeeeee!!

Hmm att måla eller inte måla, det är frågan....jag är fel person att svara på detta då jag hade målat
den vit rätt och slätt.
Men annars är din idé så lik vår, fast vi har köpt en kommod på Indiska (jag lyckades pruta ner den 30% p.g.a. mindre fel) och vi skall också sätta ett tvättfat på den.

Annars så köpte vi faktiskt ny armatur till vårt övre badrum just från den där hemska staden du bor i.... förstår inte varför jag tycker illa om den staden, måste leta i minnet...

Kram
Wolf

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Ja kära du....ditt velande var ju inte lätt.
Jag säger nog som de andra...vit kommod....svart spegel.

hihihi...angående loppis ja...jag var inte ett dugg intresserad av loppis å auktioner när jag träffade min "foppa".Tyckte det var lite läbbigt att äta å ta i saker som man inte visste vart de kom ifrån...löjligt va...men nu brinner jag verkligen för det.
Förut hade de stugor man kunde hyra i anslutning till loppisen.Tänka att boka en stuga en helg å bara strosa om kring där inne på loppisen...hihihihi...underbart.

Kram Pernilla

Nygammalt sa...

Jag är så tråkig och kan inte komma med något bra förslag. Men ska de vara tillsammans så tycker jag ju att det ska ha samma färg...

Önskar dig en skön fortsättning på helgen!
Kram.

Anonym sa...

Brunt till det svarta o vita... njae. Ställ in dem omålade när allt är klart så får du svaret omgående... om du nu vill vänta så länge m eventuell omålning ;)

Tröttnat på mc? Jo så är det nog. De sista två åren har den knappt luftats. Men vi behåller kläder, stövlar o hjälmar - kan bli återfall om några år.

Trist att ni måste vänta ännu längre. Mår ingen bra av. Må ni få svar snart så du kan andas ut o gå vidare om det krävs!

Här blir det huset fullt idag. Alla ungar m respektive o barnbarnen kommer på middag.

Ha en underbar söndag!

n o r d i n g å r d e n sa...

Jag röstar på att de ska vara som de är! Mycket vackra möbler!! Mario.