lördag 23 februari 2008

Arbets/gästrum

Jag tänker visa en liten bit av det rum som jag sitter och bloggar i, det är lååångt ifrån mina drömmars arbetsrum, men vi har kommit en liiiten bit på väg iaf...
Som ni ser så har jag målat golvet... inte VITT, men GRÅTT... och det är pga att jag känner mig själv och övrig städansvarig person, dvs älsklingen, i det här huset ;-)



När vi rev öppna spisen i hallen på övervåningen så blev det lämpligt att vi delade av den och gjorde ett rum till äldsta dottern som redan hade flyttat hemifrån, men som ändå behöver ha ett eget krypin när hon är här.
Dom nya väggarna har fått samma/lika panel som övriga rummet... och som även är i hallen utanför dörren.
När det inte är någon som "bor" här inne så är det våran datahörna :-)




Som ni ser så är tapeten enfärgad, men pga att varannan rand är blank och varannan matt, så är den randig ändå.

Hoppsan... här kom visst en bild som illustrerar hur älsklingen blir när det är något som jäklas med honom tillräckligt mycket så att tålamodet tar slut!!!















Eftersom vi har fiskbensmönstrad glasfiberväv...ryyyys...i nästan hela huset, så provade vi det omtalade EASY-COVER för att på ett behändigt sätt dölja den och därefter bara slänga upp tapeterna på ett litet kick...fniss...jo, j-ar vad lätt det gick...NOT!!!
Så här ser det ut bakom gardinen på min högra sida där jag sitter nu... och inte har vi fått upp fodren runt fönstret i det här rummet heller!


Men hur skulle vi göra på väggen som man inte kan dölja då?!
Jag hade sett och hört på älsklingen att det var "Ferdinand-varning" som gällde... och jag förstod att nu snart ryker hela skiten... OM jag inte snabbt får stopp på raseriet som håller på att svämma över i honom!
Nu var goda råd dyra... men desperat som jag var... och som den förstående hustrun som jag är... trots att jag är en ko... förlåt, jag halkade in i filmen... slängde jag ur mig ett desperat pip:-"Gå och hämta häftappareten så sätter vi i ett par klammer. Dom kommer inte att synas om vi sätter dom så nära listen som det går..."
Ser ni dom?
Det gör jag varenda gång jag kliver in genom dörren, för den väggen är det första man lägger ögonen på!


Vi har ju några väggar... eller rättare sagt, många väggar kvar med väv, och bara jag nämner ordet EASY-COVER så ser jag hur tjuren i honom börjar frusta...inte av vällust, tyvärr ... utan som om jag viftade med ett rött skynke framför honom!

Ja, visst gjorde vi som vi skulle, men eländet ville absolut inte som vi ville...fniss...så nu sitter vi där med ett halvfärdigt rum och vet inte riktigt hur vi kommer vidare.

Dvs JAG ser skavankerna, älsklingen väljer att blunda för allt som inte är klart här inne... för är det ett motto han har så är det att bara det funkar så är det ingen brådska med resten :-)

31 kommentarer:

MiaMaria sa...

Låter som ett litet stopp....himla tråkigt. Och så jobbigt att det inte går som man vill...

Men vilket snyggt golv....snygg panel...

HA´det så gott!
Miamaria

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Snygg panel!! Vill jag med ha!!;)

Have lovely weekend!!!
♥Kram Millan♥

Änglahem sa...

Vad pratar du om? inte ser jag några häftklammer!! var nånstans, var???*fniss* ibland blir man lätt desperat!! Men tapeten är supersnygg!!! och panel och golvet......jaaaa allt!

Bidde ingen loppis idag!! tyvärr....men det kommer väl fler dar!*hoppas jag*

Ha en superfin söndag du sköna!!
Kramis
Ulrika

Marie sa...

Usch vad jobbigt när saker och ting inte blir som man har tänkt sig! Jag tror nästan att det hade varit Ferdinand-varning på mig också, hihi.
Golvet är supersnyggt och vilken vacker panel ni har!

Du jag lovar, här ser verkligen ut som ett katastrofområde! Vi har målat sängen på plats i sovrummet så hela golvet är täckt av vit papp. Vi har sovit på våra madrasser på golvet i ena dotterns rum i en hel vecka nu, stackars Elsa kan inte ens leka på sitt eget rum, hihi. Hela hallen däruppe är belamrad med kläder och annat som ska in i byrå och nattduksbord i sovrummet. Usch, jag avskyr när det är rörigt så jag undviker övervåningen så gott det går. Imorgon är det dock tänkt att ordningen ska vara återställd!

Nu till hur man gör ett collage av sina bilder.
När du ska lägga in dina bilder så kan du ju välja stor, mellan eller liten bild. Välj liten! Sen ska man ju välja om den ska ligga till höger, i centrum, vänster eller ingen. Välj ingen! Lägg in alla bilder du vill ha med, de kommer då att hamna på en lång rad. Sen är det bara att flytta dem så de hamnar två och två. Hoppas att du förstår hur jag menar, annars får du fråga igen!

Oj, jag skrev nog världens längsta kommentar. Hoppas du orkade läsa alltihopa, hihi.

Ha en bra söndag!
Kram Marie

Anonym sa...

Känner igen fenomenet.Ibland går det inte riktigt som man har tänkt sig. Det ser ialla fall väldigt fint ut på bild.
Kramis ewa

faster atta sa...

ÅÅÅ, förlåt man jag kan inte låta bli att småle lite...... Det du berättar låter precis som hemma hos oss! Vet du vad.... i början av vår tapetseringskarriär så hade vi tapetserat halva rummet en kväll, sov på natten och åkte till jobben tidigt. När jag kom hem så hade alla tapeter ramlat ner..... Precis som i Kalle Anka. Letade och letade efter en dold kamera.....
Men det var bara att köpa nya tpeter..... och dom fastnade faktiskt!

faster atta sa...

Glömde ju att säga att det ser jättafint ut, älskar golvet!

Wolf sa...

Stackare, japp jag såg dem direkt =)

Tror nästan att vi har haft samma udndermaterial som niverkar ha i era väggar. Är det väggpapp på någon form av skiva som är gjord i papp men ser ut som en spån/gips skiva? Dessa skivor HATAR jag, det går bara inte att få dessa snygga, förskte i några rum, i princip fick man bredspackla hela s***en för att få det någorlunda snyggt.

Om ni har fiskbensmönster under era nya easy up tapeter, kan det vara denna väv som är boven i dramat, nu vet inte jag exakt vad "easy up" är för något då vi målar alla väggar, här finns det inte en tapetbit, men om jag tror vad det är så är det färdiglimmade tapeter som man bara blöter och sedan sätter upp efter man har kapat dem? (Right or wrong) men om det är så är det för lite lim i så fall, det är för lite lim på väven och den går inte in i "groparna", om det nu är så. Enligt en "förståsigpåare" så är det enda sättet när man kommer till fiskbensväv att bredspackla hela sk**en, slipa ner det (otänkbart), täcka över med nya skivor etc... inget kul material mao.

YEESSS "Seiern aer vår", nu gäller det bara att Belfour blir bra innan kvalserien, för banne mig i år skall "vi" upp igen. Funderar på att sponsra LIF och köpa reklamplats för en match.

Hmm jo jag vet, jag önskar dygnet hade fler timmar, men jag sover i genomsnitt endast 5-6 timmar per natt, jag skall visa hemlisen på min sida senare idag, men nu skall jag göra mina anställda glada och sätta mig och skicka ut löner (en dag för tidigt).

Ha det så bra,

Kram
Wolf

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Birgitta!
Tack för utmärkelsen! Det var jättegulligt av dig! Men jag har ingen aning om vad som kan ha gått fel när du länkade till mig.. De andra gick ju bra, om du gjorde lika så har jag ingen aning... Men jag har märkt att det krånglar med blogger ibland när jag gör inlägg...

Erat golv är kanonsnyggt, för att inte tala om panelen! Så skulle jag vilja ha det!

Vad himla trist med tapeten! Vilket bra och passande namn; easy cover.... ;-)
Hoppas att ni får till det på något bra vis här framöver!

Önskar dig en riktigt fin söndag!
Kram Hanna

Maria sa...

Hej!
Vackar ljusa färger i arbetsrummet! Jag har också provat det där med "återställare" (alltså tapeten men sätter på för att det ska bli platt...vet att det är lite småsvårt...
Kan ni inte bara sätta en liten minilist högst upp på panelen, om ni vill dölja klamrarna...eller det kanske blir för listigt? =)

Anonym sa...

"bara det funkar så är det ingen brådska med resten"... jo jag tackar jag... samma motto har min karl också. Köket är fortfarande inte klart... snart är det midsommar igen o då har det gått ett år... här är det jag som snart blir fnysande tjur ta mig sjutton!

Pysselsakerna har ju fått flytta på sig allt eftersom rummen på övervåningen ha renoverats. Å det är väl okej... men varför i hela friden la jag inte allt i en stor kartong märkt "pysselsaker"?!

Kan meddela att sonen häftat sin väv i dörrarna där fodren ska sitta, så det är fler än ni som använder häftpistolmetoden. ;) Karln önskar han hade gjort det men just då var ju pysselsakerna o därmed häftapparaterna pustväck.

Hm, kan det vara roligt att stå och huttra medan folk svischar förbi på brädpar? Tror inte det är min grej...

Tapeten ni har är jättesnygg. Blir levande av de blankare ränderna. Panelen går inte av för hackor heller! Suck... vill ha i hallen här nere NU!

Nä, det blir ju en roman igen det här så... ha en skön söndag! Kram!

Willewira sa...

Hej!!
Kul att du tittade in till mig!
Och du, ett skratt bjuder jag på. :)
Jag skrattar själv, så här efteråt, åt eländet..måste ha varit en vacker syn...

Vilken snygg panel!! Det är en idé jag ska ta till mig. Vi är på gång att bygga till huset och har då tänkt mig förändra både här och där... :-) till makens förtret.
Han muttrar hela tiden om att allt kostar pengar (precis som man inte vet det...).

Det där med underlag vid tapetsering har jag upptäckt (av erfarenhet) är mycket viktigt. Glasfiberväv är ingen hit att tapetsera på, vilket ni redan upptäckt. Oftast får man slita bort alltihop. Vilket inte känns så roligt i ert läge när man ändå fått upp den nya tapeten...som för övrigt är jättefin!! Har tittat på den själv.

Jag förstår er frustration...det är jobbigt när det inte blir som man tänkt sig...och då blir det halvfärdigt. Vi har flera sådana exempel...
Nu har vi hamnat i det läget att "det är ingen idé, vi ska ju bygga till".

Jag läste inlägget om gardinknopparna och jag håller med dig. Behåll dem bruna. Ibland är det snyggt med något, som du säger, bryter av lite grann. Det kan istället framhäva den andra färgen man vill betona.
De var jättefina knopparna och "omtagen". Mycket!!

Önskar dig en bra söndag!!
Kram Willewira

n o r d i n g å r d e n sa...

Även om det är ett halvfärdigt rum är det ett dötjusigt rum! Vilket vackert golv och läcker bred trälist/panel/sockel, så snygg! Lycka till med fortsatt renovering och hälsa tjuren: ) Mari.

Lilla Blanka sa...

Jag tycker inte det är några skavanker..det första jag tänkte när jag tittade på dina bilder var "JÄTTESNYGGT"...väldigt fint med spegeldörr, panel och det grå golvet..vad gör väl ett par klamrar..? Men jag förstår dig, man själv retar ju upp sig på sånt och ser BARA det som inte är perfekt..men som sagt det är bara man själv...
Stor kram
Mia

Solsjö - Under en vind sa...

Vad trist att det inte går som ni ville!!! Oftast jäklas något då man renoverar.....

Hoppas att ni hittar en lösning! Golvet var jättefint i grått!

Ha det gott, kram!

Maria sa...

Så fina detaljer! Golvet, är så avis vill oxå ha trägolv. Gillat den gråa färgen!

Beas sa...

Golvet blev ju superfint...jag känner också igen det där med Ferdinand - fast just nu är det nog jag som är F är i huset. Känner mig som ett PMS-monster och jag bara vill ha klart allt NU - och vi som knappt ens börjat. :-)

Ha en bra söndagskväll.

Kram Bea

Elzie sa...

Jag tror det är så i de flesta familjer att det är kvinnan som ser skavankerna. Karlarna "ser" dom inte alls, eller väljer att blunda för dom ända tills kvinnan gnällt tillräckligt länge för att det ska hända något *s*.
Ha en bra måndag.
KRam Elzie

Ann-Catrin sa...

hej Birgitta!!
Dina beskrivningar får mig att skratta så gott..härligt skrivet!!!
Och spå snyggt det blir... golvet är ju bara så!!!!Kramar A-C

linnea-maria sa...

Åh bakslag, de får man försöka stå ut med. Men golvet är jättefint!! /linnea-maria

mittiminvillervalla sa...

Hahahaha! Tjejen! Du kan då du! F´låt men jag måste skratta! Du skriver ju så roligt! Tur i alla fall att jag fick din info angående EASY-COVER! Då behöver jag inte ens tänka på att köpa detta vilket jag egentligen tänkt mej till vår hall när den ska renoveras framåt sommaren.

Grattis till Awarden! Du är värd alla priser du kan på!


Kramisar Monika

Annika sa...

Vet du att det låter precis som hemma hos oss, men du vet ju att den som väntar på något gott =)
I tösernas rum kom aldrig fönsterfodret upp så efter en lång vänta så satt jag upp det själv, ok det är inte rakt i hörnen men det syns ändå inte under gardinen ;o)
Gosse så avundsjuk jag blir på panelen *suckar djupt*

Ha en skön kväll, kram Annika

Unknown sa...

Tack för besöket hos mig.

Din stackare, jag veeet precis vad du/ni går igenom... Inte roligt när det jäklas.
Tack för ditt referat ang easy-cover, vi var i valet opch kvalet när vi skulle göra om vårt hus. Fick tips om hur bra det skulle vara av butiken som säljer easy-cover.
Nu valde vi det gamla jobbiga sättet. Vi rev och rev och rev..... och rev... tapeter i lager efter lager och till slut fick vi det att sitta fast på väggarna och kunde tapetsera. Men fy tusan vad trött jag var på att riva rapetbitar.

Nåväl, jag gillade skarpt den jättefina randiga tapeten, för att inte tala om den vackra panelen! Skulle sitta som en smäck hemma hos oss :)
Ha det gott, hoppas Ferdinand lugnat ner sig :)
Kram Vero

Dubbelörn sa...

*ASG* du är underbar!! Känner igen det där med tjurvarning ;).
Easycover har vi inte ens vågat oss på, har bara hört elände om den.

Här finns också nödlösningar som man trodde inte skulle synas men som SYNS... *fniss*

Tror din tapet är densamma som vi har i vårt vardagsrum ;). Soft & Shimmer?. Älskar verkligen den, ser helt olika ut beroende på hur ljuset faller i rummet...

Kramar

Smycka dig sa...

Din panel är underbart vacker och tapeten hade en trevlig effekt, randigt är så vilsamt..

Jag känner igen tjuren...i vårt hem dyker han bara upp när det ska listas..så jag bävar att det lär dröja innan mitt vardagsrum har listats klart=D

Idag rekomenderas ofta tapet ångare när man har mycket tapet att bli av med och easy cover finns i 2 utföranden den vita versionen är mera medgörlig...

Kramis
Lotta

Smycka dig sa...

Hej igen glömde ju att säga tack för kommentarerna på min blogg..det värmer alltid extra...
med trevliga besök=D
Ha det bäst
Ds nu ska jag inte skriva mer..
Kram

husnummer30 sa...

Det låter som något jag skulla göra - när tålamodet rinner över och man bara är så desperat efter att få det fixat! Superfin panel ni har.

Tyvärr har jag inte några andra möbler i serien är pottskåpet. Får vara nöjd som det är...men skulle iaf gärna ha maken till det, så att jag hade två. Nu använde det ju inte som sängbord, utan som avlastningsbord.

Ha det bra!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hihihi...ursäkta att jag fnissar.Men du skriver så underbart!
Det låter ju verkligen så bra med easy cover i annonserna.
Hoppas att det fixar sig till slut.

Kram Pernilla

Designe sa...

Så snyggt med den gamla dörren, det gråmålade golvet, panelen och tapeten! Jasså det var besvärligt med easy-cover..vi har hört det från en kompis oxå men tänkte att man måste nog höra med fler. Vi har oxå glasfiberväv nämligen i 2 rum, fy för glasfiberväv!..I det ena rummet ska vi ha ganska hög panel men det blir nog bredspackling där..Ville inte easy-cover tapeten fastna lr var den helt enkelt otymplig att jobba med? Kram :)

Designe sa...

Just ja, glömde fråga..vad har ni för färg på panelen, vilken kulör?

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så bra att du talar om hur det går med easy cover osv... Vi har också väv i trappen ner till källaren, och där vill vi göra om...men då ska vi nog inte ta easy cover isf.
Men det blir ju jättesnyggt iaf...gillar panelen, det är kanonsnyggt! De små stiften kanske går att måla över så att det inte syns? Men jag förstår din man också, att man blir galen när man håller på och ska göra snyggt, och det inte funkar som det ska...man blir ju jättearg, det är han inte ensam om, om jag säger så...
Kram
Marie