fredag 25 januari 2008

Utesluten...

ur de vita bloggarnas krets blir jag väl nu ;-)
Men jag har ju aldrig varit helvit så det här stilbrottet kanske inte är så farligt...fniss...vi har nämligen varit till IKEA och köpt ett SVART överdrag till soffan i TV-rummet!

Soffbordet är dotterns som får stå här inne tills hon flyttar hemifrån.
Det passar perfekt till soffan.


När man flyttar ihop med sin kärlek så blir man ett 2-mannalag, och i vårat lag här hemma så stämmer inte våra personlighetet ihop när det gäller boendet.
Om vi tittar på något projekt...vare sig det är litet är stort... så ser jag BARA möjligheter... älsklingen ser till en början BARA svårigheter.
Efter att jag entusiastiskt har fått över honom på min sida så är det med gemensamma krafter som vi får till det :-)
För det mesta skulle han gå med på att ha det som jag vill, men eftersom jag vet att han gillar när det är lite modernare... eller ännu hellre 70-tal... ryyys... så kan jag inte förmå mig till att tvinga på honom allt det vita och romantiska som jag älskar.
Därför så är soffan svart... på mitt initiativ visserligen, men han är sååå nöjd med "nya soffan".
Är älsklingen nöjd så är jag nöjd...den här gången iaf...
Nu gäller det att få honom till att begripa vad snyggt det skulle vara med liggande vitmålad råspont därinne oxå ;-)



Jag gillar färgen lila,
och nu är det den som gäller tillsammans med det svarta.



En lite större kudde som liggstöd i soffan är aldrig fel.
Den här har jag sytt i kraftigt möbeltyg med bollfrans runt om.


Ljusstaken som stod i köket passar mycket bättre här inne.



Ovanför soffan blev det tavellist med lite lila detaljer.



Det är ett gammalt glas från förra sekelskiftet
som är fullt i bubblor som jag använder som ljuslykta.





På väggen ovanför TV:n lyser fortfarande advenstsljusen,
men nu har dom fått sällskap av plastblommor i lila krukor
och en blank bronsfärgad dalahäst som vi fått i julklapp.



Det fattas en modernare golvlampa och nya gardiner, men eftersom innehållet i plånboken går till annat den här månaden så är det såna "smådetaljer" som får vänta ett tag.
Ha en riktigt skön och avkopplande helg på er därute i cyberrymden!

18 kommentarer:

Elzie sa...

Säg inget mer!! Vet precis hur det är när man har helt olika smak. Har man dessutom träffats på "äldre dar" så har den smaken hunnit utvecklas än mer - tyvärr *s*.
Jadu, jag är så van vid förluster nu så jag hänger inte upp mig på sånt. Klarar dom bara sig kvar så är jag nöjd.
Här är det jättemysigt väder idag. Det blåser halv storm och regnet "ligger ner". Så härligt när man ska gå ut med vovven snart *s*.
Ha en skön helg min vän.
Kram Elzie

linnea-maria sa...

Hej Du blir då inte utesluten ur min klubb för jag är inte helvit jag heller! Soffhörnan är jättefräsig.Tack och lov har min gubbe upptäckt att resultatet bli alltid bra när jag får bestämma. Men jag brukar fråga honom också ibland när jag inte är helt säker. Ha en trevlig helg/linnea-maria

husnummer30 sa...

Känner igen mig! Mannen i vår lilla familj kan också vara lite motsträvig (...) så allting jag kommer på får jag verkligen inte igenom. Fast om det bara finns plats för tekniken, skivor och filmer så är han ganska nöjd.

Skönt med nytt överdrag till soffan! Vill också ha ett, men den soffan vi har har tagits bort ur IKEA sortiment... *suck*

Ha en bra helg! //Jill.

Lilla Blanka sa...

Hihi, det är nog ingen risk att du blir utesluten ur nån klubb, vi vill gääärna se hur du har det och jag tycker det blev jättefint!!!
Stor kram
Mia

Orr Anna sa...

Det blev jättefint med soffan och lila "tillbehör"! Jag är inte heller helt vit i min inredning utan tycker att det kan vara fint att ha lite färger i något rum också. Min sambo är (tyvärr) lite motsträvig han också när det gäller mina idéer, men jag tröstar mig med att han nästan alltid tycker att det blir bra när det är klart.

Trevlig helg!
Kram Anna

Karin Krut sa...

Soffan blev jättefin!! Det är verkligen fint med det lila ihop med det svarta :)
Ha en skön helg hoppas du får lång sovmorgon ;) själv ska jag jobba imorgon
Kram Karin

Maria sa...

Jag har ju aldrig varit speciellt vit så min klubb fortsätter du helt klart att vara med i, vit eller inte...=)

Anonym sa...

Det blev väl bra med soffan.Vitt el mörkt huvudsaken att man trivs och har det bra i sitt hem. Min man är just en typisk "så kan man väl inte ha det" el de där går inte" för att han sedan säger MEn vad bra det där blev. Senast han muttrade var över det svarta hallbordet jag köpte i veckan och dagen efter tyckte han att det blev så himla bra. Då ler då bara jag åt honom.Vissa saker kan ta år att övertala honom om.Nu ligger mitt "tjat" om nya golv i kök o hall.När jag ville göra en trätrall på framsidan av huset så hade jag tjatat kanske fem år om det.Tröttnade och bokade in en snickare, då blev det fart på honom.Det var nog under hans värdighet och i ett nafs hade han gjort uteplats och idag säger han varför tänkte inte vi på det tidigare det blev ju så bra.. Hi hi
Ha en bra helg
kram ewa

Lisas torp sa...

Så fint du har det! Verkligen smakfullt och harmoniskt!

Ha en riktigt skön helg!

Kram

Lisa

.:Klara:. sa...

Ja serru jag har aldrig varit helvit så här ligger du högt i kurs! ;) Blev jättesnyggt i ert TV-rum!

Svart och lila = vår dotters färger! Hon kastar in lite silver och rött också. Ska bli sååå spännande att se deras trea idag när vi ska hälsa på första gången efter att vi hjälpt dem att flytta.

Jag bearbetar karln som bäst för att han ska få den geniala idén att sätta panel i hallen. Tror att idén snart fastnat ;)
Dessutom har han hjälpt sonen med deras hall de senaste veckorna och det är just panel som de satt upp. Fast där blir den kardemummafärgad - jag vill ha vitt.
Nä, måste få lite gjort innan vi kör till Växjö. Ha en underbar lördag! Kram, Klara

Käranån sa...

Jättefint det blev med svart o lila, visst är det snyggt med vitt men lite färg behöver man ändå. Detdär du skrev om möjligheter o svårigheter känner jag alltför väl igen, men med åren lär man sig att låta karln tro att han har bestämt fast det är jag...ha,ha..

Ann-Catrin sa...

Oh så snyggt det blev.. väldigt fräscht och smakfullt ihop... det har harmmoniserar riktigt bra i... nej helvit det är lite trist tycker jag... jag sneglar åt både det ena och det andra hållet.
ha de så jättebra Birgitta!!
kram a-c

MiaMaria sa...

Här utesluterman ingen...
Tänk om vi alla vore exakt lika hade likadant hemma då fanns det nog inga inredningsbloggar kan jag tro......
Puh! att det inte är så så vi kan glädja varandra på vårt sätt......

Miamaria

Beas sa...

Det är ju NI som bor där och NI trivs....finns det något annat som är viktigare?

Näpp!!!

Så fortsätt trivas och mysa, inspirera och fantisera.

Kram Bea

Lilla Blanka sa...

Hihi, ja jag har haft ork idag att bygga skåp, så det skall nog vara klart för att visas, snart :) Fast nåt mästerverk är det inte direkt, men lite charmigt hoppas jag att det blir :) Skall precis måla det nu!
Kram o ha en bra kväll!
Mia

Dubbelörn sa...

BARa så glad att se hem som inte följer en standardmall *skrattar*. Här blir nog aldrig heller ett helvitt hem o mannen har åsikter om bå¨de det ena o det andra. Men jag är j*drans duktig på att övertyga o övertala *gapskratt*

Kram

Smycka dig sa...

vadååå man kan väl gilla flera stilar, själv älskar jag svart och tycker accenter behövs för att det vita ska synas..
Gillar din soffa skarpt
Kram Lotta

Anonym sa...

Hej

lena här vad fin din tavellist med tavlor var.
var har du hittat Tavlorna mkt fina.

Mvh
lena