söndag 13 september 2009

ÄNTLIGEN...

infann sig både orken & lusten
för ett nytt inlägg samtidigt!!!

Jag är så glad för alla som fortfarande kikar in till mig,
trots min brist på aktivitet här inne :-)

Ibland känner jag att jag har ingenting att visa,
och inga fina bilder blir det heller...suck...
men det är klart att
visst har vi pysslat på här hemma,
och bilderna blir som dom blir
så jag fortsätter ett tag till ;-)

En liten glimt på ett av sommarens "stordåd"...




...jag har nämligen sytt knapphål på symaskinen :-)
Inte bara ett endaste ett...
utan hela 10 stycken!!!
(5 på varje kudde)

Eftersom det uppsprättade tyget
från dom stora kuddarna,
som låg på sängen förut,
inte räckte till
så fick det bli en skarvning på baksidan.

Den här gången tänkte jag vara seriös
och sy en snygg öppning
istället för att sy ihop den efter kanten
...som jag brukar...
och efter mycket läsande och tittande på bilderna
i den "förträffliga" instruktionsboken,
vridande på alla möjliga & omöjliga rattar,
huvudkliande samtidigt som det kom både
uppmuntrande & osande ramsor
ur den där sammanbitna munnen
och mååånga provsyningar
(på en testlapp...den här gången)
satt dom till slut där dom skulle...
nästan godkända...skratt...
men vaddå
dom sitter ju på baksidan...
och håller ihop kuddfodralet gör dom oxå :-)





Jag är både stolt & nöjd,
men vet inte när jag orkar göra om det!

Under en roadtripp till ett antal
inredningsbutiker i Dalarna
hamnade vi först i Vikarbyn
och den mysiga butiken DETALJ.

Där stod den här handblåsta "glascylindern"
och bara väntade på att få följa med mig hem,
men först skulle jag fundera
... naturligtvis...
eftersom den inte direkt var gratis.





Det slutade med att jag inte skulle ha den,
men gissa vem som inte kunde släppa tanken på
den vackra "butten"?!

Japp,
resten av dagen gick i en spänd långsam takt,
utan ett endast inköp (!!!)
innan jag äntligen på tillbakavägen
kom insnubblandes genom butiksdörren
och kunde lägga handen på "butten"
och högt säga att nu har jag bestämt mig...
och den är MIN :-)

Ser ni vad vint jag har snurrat på bandet?

Näe, det är bara en synvilla...
på den nedre bilden ser ni skillnaden.
Eftersom det är handblåst och lite buckligt både här&där
händer det något hela tiden man tittar på den.





Just nu står den på det lilla soffbordet,
som var ett högt bord en gång i tiden,
innan älsklingen sågade av benen på det,
och tar upp nästan halva ytan,
och där står den bra tycker jag
...för tillfället iaf... ;-)




Det har hänt lite mer i vardagsrummet,
men det återkommer jag till en annan gång...

16 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Alla känner vi nog så ibland...

Fasligt så fina kuddar du fått till!Och vilken härlig glasburk!!

Kram Annica

Det vita dårhuset sa...

Halloj!
Kul att höra av dig!! Jag är som du.. Jag kan dundra på ett par veckor med inlägg men sen då?....
Då har jag visat slut på allt emd en gång ju *fniss*

Förstår inte de som lägger ut nya inlägg flera gånger i veckan.. Vad sjutton får de inspiration och fantasi ifrån?!!!
Jag vill också.........Hi hiiii

Ha det gott. Kramen Erika

Malmkakan sa...

Va kul med lite nytt från dig!
Vilka vackra kuddar du fått till och den där glascylindern passar gott hemma hos dig.
När man känner sådär så ska man inte tveka...

Ha det gott, Cecilia

Helena / Franska Liljan sa...

Hej
Hur gick det med solstrålarna vid nocken? Slappd du den eller är de nyrenoverade och tillbaka på plats? Jag röstar för "inga strålar", tycker ert hus är vackert utan dem :-)

Kram Helena /Franska Liljan

Änglahem sa...

God Morgon,

Först måste jag ju bara få säga att huset har blivit så Himla fint i ny färgskrud! Förstår att ni är nöjda med "nya" huset....Färgkombon blev ju så bra!

Knapphål är inte det enklaste att sy, speciellt om man som du aldrig gjort det förut! Så stolt kan du absolut vara!, men inte ska du ge upp med att sy knapphål...vid behov...nu har du ju fått koll på tekniken! Så det är bara att gasa och köra!*tihi*

Ha en skön vecka!

Kramar, Ulrika
som inte heller varit så himla aktiv här i blogland.

Hallen blev ju super!

patrick sa...

Fina kuddar du gjort, gillade faktiskt bätre bakstycket på dina kuddar(där knapparna sitter)
knapphål är inte alltid lätta att göra inte ens för en som jag som syr till yrket.

patrick sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ett Vitare Hem sa...

Åh vad fin den var förstår att du inte kunde släppa den....
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hejhej

Tittar bara in för att svara på frågan du ställde på min blogg... Japp tvättställsmöbeln kommer trot eller ej att BEHÅLLA sin färg:)

Ha en härlig kväll
Kram Annica

Klara sa...

Tycker nog du ska vända "avigsidan" framåt, dvs den med knapparna. Jag gillar den sidan bäst, fin färgkombo och snygga knapphål o knappar ska du visa upp!
Igår fick vi nycklarna till torpet så Elva o jag ska snart köra ut lite kartonger + mäta + fotografera. Kramar!

Lallis - liv och leverne sa...

SÅ vackra kuddar:)
kram Lallis

Dubbelörn sa...

Vilket tålamod! Säger en som är helt befriad fr denna egenskap ;).

Här går det också trögt med bloggeriet men det kommer väl så småningom. Bloggandet ska ju ändå inte kännas som ett måste.

Kikar tillbaka på bilderna på ert hus o konstaterar igen... Det är helt fantastiskt att lite färg kan göra en sådan stor skillnad!

Huset är så vackert... :)

KRam

Erika sa...

Det var ingen dålig butelj du hittade, maffigt med flera ljus i.

Kudden blev jätte bra, du kan gott visa baksidan som framsida tycker jag.

Elzie sa...

Jag tycker du har varit riktigt duktig. Tycker inte heller om att sy knapphål, men förr gjorde jag det stup i ett, haha.
Den där butten var fin. Och med den storleken så förstår jag att hela veckopengen gick åt!
Vi har haft tur med regnet härnere det här året. Har varit lite "lagom" med nederbörd. Och jag kan tala om att vi är glada att vi inte åkte till Dalarna i år. Förra året var ju perfekt.
Ha det så gott och hälsa den äkta hälften.
Kram Elzie

Såg förresten att laget vann igår!!

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul att höra från dig. Dina kuddar blev ju så snygga. Här blir det bara att sy ihop i kanten för knapphål tror jag inte att jag fixar på min maskin. Din "butt" var ju bara så snygg.

Ha det bra!
Kram Ullis

Ullis/Leva på landet sa...

Glasfiberväv ja. Om det bara var i hallen vi hade det så skulle jag vara glad. Har det också i flera rum till. Vi får väl se när vi får bort den där. Får bli lite i taget. Du ska se att fönstertvätten slipper du i framtiden:).
Ha en bra vecka!
Kram Ullis