onsdag 3 juni 2009

Rabatterat ;-)

Den här rabatten gjorde vi i söndagseftermiddag...
och ni kommer väl ihåg vilken värme vi hade!!!




För att det inte ska kännas som att vi
sitter i trädgårdsmöblerna
mitt ute på en fotbollsplan och fikar
ville vi dela av gräsmattan på något vis.

Helst vill jag ha en syrenberså...
men mitt tålamod är inte det allra allra bästa
så det fick bli en annan lösning istället.

Vi grävde en vid halvcirkel
där det ska växa
endast vita och rosa blommor
i olika höjder.

Fingerborgsblommor. aklejor, stormhattar,
nävor, riddarsporrar, lupiner, pioner,
löjtnantshjärtan, dagliljor, vallmo...
en gammaldags frodig
mormorsrabatt helt enkelt
(enl min plan iaf)!



Dom gamla rostiga spiralmadrasserna
ska stötta dom högre blommorna
(om det behövs vill säga),
och störarna ska täckas av humle,
men som ni ser har dom inte kommit så långt ännu.






Enligt mina beräkningar
så ska humlen slingra sig åt sidorna oxå...
och om den inte gör det frivilligt
får jag väl tvinga den ditåt med hjälp av snören,
för täcka störarna åt alla håll ska den!!!

Hattarna högst upp på störarna
är lerkrukor som är en storlek för små...
men i slutfasen av donandet,
bland myggjävlar, rinnande svett,
ryggont och en tryckande hetta
fanns det verkligen inget tålamod kvar
för att rätta till den lilla detaljen..fniss...





Jag är ganska dålig på att kommentera i vanliga fall,
men den här veckan är jag urkass på det!!!

Jag har nämligen börjat jobba så smått igen...
och jag orkar ta mig tusan just ingenting
(förutom att kika runt lite grann
bland bloggarna så klart)
när jag kommer hem på kvällarna.
Förhoppningsvis är jag mer
på alerten nästa vecka igen ;-)

15 kommentarer:

Elzie sa...

Nu får fröken Nicolina ha lite tålamod. Blommor växer inte upp över natten. Däremot brukar humle växa som ogräs så det behöver du nog inte ha några problem med. Jättefint ni ordnat det där. Och spiralerna är bara för sköna, ha, ha.
Hoppas du har det bra trots tröttheten.
Kram Elzie

Snuttan sa...

ohh vad fint det där var
kram
Åsa

Inspiration i vitt sa...

Hej Birgitta, din plats kommer att bli underbar, kan se framför mig när alla gammaldax blommor prunkar och humlen slingrar sig runt, det kommer att bli så fint så.
kram på dig/Ingela

Det vita dårhuset sa...

Heeeej!
Jag är såååå imponerad av ditt arbete!

Sååå snyggt!

Vill säga att nu när vi verkligen har bott in oss i golvet måste jag säga att vi skulle INTE välja det idag!!

Det är sååååå fruktansvärt mjukt så du ska se hur det ser ut där pojkarna står och tittar på tv!

Varken det eller det vita trägolvet i köket är speciellt tillfredsställande =o(

Neej! Det kommer att slipas golv i det här huset kan jad säga och då behåller jag det trä "färgat"!!!!!

Många kramar Erika

Linneagården sa...

Tjena!
Det där kommer att bli toppenbra då det börjar att växa till sig lite. Mysigt att bryta av med något.

Ha en skön helg.
Kram /madelene

Annah of Sweden sa...

Men du så bra det kommer bli! Jag har samma tankar om att dela av en liten del av en stor gräsplan... Det här gav mig mersmak och nu tar jag nog också tag i grepen, spaden och hugger tag i saken! Hoppas vi slipper mer regn nu så ni kan njuta av er nya uteplats! Ha en trevlig helg! /Anna

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt att göra en riktig mormors rabatt. det var långt du fick åka för att få din stormhatt i alla fall. Du skulle ha stannat här då på vägen hem så hade du fått vit klint också. Du ser den i inlägget Pingst. Så mycket är det inte maken ska snickra bara en hylla:)Härligt att det blev mer än tre dagar på jobbet *s*.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Lallis - liv och leverne sa...

Men du; det där kommer ju att bli en underbar rabatt!:=)
Kram Lallis

linnea-maria sa...

Vad fräsigt med de gamla spiralmadrasserna!!! Sånt gillar jag :).
Ha en fin vecka /linnea-maria

Det vita dårhuset sa...

Hallo Birgitta =o)

Jag vet hur det känns när all kraft bara rasar av en!

Det tar på krafterna att storrenovera så där.. Man går in med en sån entusiasm och kraft och bara kör på osså....poff =o(

Vila du ett tag så ska du se att det blir roligt igen =o)

Ta hand om dig och njuuuut av våran sommar istället ;o)

Många kramar Erika

Sussi sa...

Måste beröma er hall igen = den blev ju så snygg!!!
Härlig mormors rabatt du fixat, där växer det snart så det knakar;)
Tingeling Sussi

Klara sa...

Himmel vad du ligger i och jobbar hela tiden! Ska du då aldrig sitta ner och njuta av det du skapat? Jodå, nu när du fått din fina berså så ska det väl bli njuta av - eller? ;)
Golvet blev bara så snyggt! Å husfärgen går inte av för hackor den heller.

Idag ska jag på hustitt med dotter och hennes sambo. Hans mor kommer med hon också.

Här händer nada på renoveringsfronten. Jag som tänkt börja riva tapeterna i hobby/datarummet går och skaffar valp. Det är som att ha en bebis i huset, fullt pass minsann! Men ack så roligt! Å så nya barnbarnet... inte hinner jag renovera då inte.

Tisdag till söndag är vi ett gäng om ca 25 personer som drar husvagnarna till Saxnäs för att fira midsommar. Veckan därpå drar karln, vovven och jag iväg Vättern runt. Sonen får allt stanna hemma och vara kattvakt. ;)

Grattis i förväg på bröllopsdagen!
Hm, undrar om inte vi också har silverbröllop i år...
Kramar i massor!

Annika sa...

Vilken mysig rabatt och uteplats för att dela av lite, vad ni jobbar och sliter.

Hallgolvet blev gööör snyggt,
hoppas att du har det bra på nya jobbet

kram Annika

Elzie sa...

Hej gumman! Ville bara titta inom och önska dig och Peter en skön midsommar. Ha det så gott.
Kram Elzie

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

härlig rabatt!!

Ha en härlig vecka!!!
~♥ Kramar Millan ♥~