söndag 26 oktober 2008

Kaos och sågspån

Nu är det kaos igen hemma hos oss...fniss...
finns inget som stimulerar och bedrövar en som detta renoverande :-)

Jag glömde att ta en riktig före-bild...naturligtvis...
men det är väggen till höger som numera är ett minne blott!


Så här såg det ut efter att älsklingen
mycket försiktigt hade tagit ner panelen
...som vi ska använda på en annan vägg...
nästan alldeles oskadad.




När vi tog upp ett hål högst upp på väggen
trodde älsklingen att det inte fanns några sågspån alls i väggen,
men eftersom jag har bättre minne än honom,
eller är mer realist,så förstod jag
att dom hade väl sjunkit genom åren i den här väggen
som i alla andra väggar i detta hus!

Mycket riktigt...
längre ner fanns det alldeles tjockt
med det inte alls så roliga materialet :-(

Det slutade med att jag fick duscha 2 gånger i dag!!!
En gång i spån och en gång i vatten!

När jag stod på golvet och höll i en stor kartong mot väggen
som "älsklingen på stegen"...hmmmmm...
bara skulle raka ner spånen i... lite fint & försiktigt...,
som var packat så stadigt mot väggen, mellan reglarna,
så tog det klantarselet ett alldeles för stort tag med skyffeln
så att hela jag fick en jävla massa spån över hela mig,
från topp till tå!!!
Mest obehagligt var det som hamnade i BH-n och i örat :-(
Det är klart att jag skrattade,
men absolut inte så att han såg det!



Här gällde det att öppna och stänga dörren
mycket försiktigt när man skulle in i vardagsrummet!




När det var som värst så ångrade jag
mitt lockande & pockande
för att få min vilja igenom med det här projektet...
men den ångern försvann samtidigt med sågspånen ;-)


Nu är det ju inte riktigt klart ännu,
men så här ser det ut just nu.
Reglarna i mitten ska bort...
men först måste älsklingen kolla upp om bjälken,
som är där i taket;
klarar av att hålla upp "hela övervåningen"...suck...
eller om det blir katastrof som han befarar.
Det är nämligen en bärande vägg,
men svårigheter är till för att lösas, eller hur?

Här ser man kaminen till vänster
som kommer att värma upp även vardagsrummet i vinter,
förhoppningsvis...
Det är iaf det argumentet som jag har använt flitigast
i dessa förhandlingar ;-)




Så här såg väggen ut från vardagsrummet.
Jag hann inte med älsklingen riktigt
när han beslutade att vi skulle
ta ner även den sidan av väggen idag...suck...
så nu är allt innehållet i vitrinskåpet
utplacerat överallt där det fanns en plats "ledig"!




Älsklingen i full action :-)
Ser ni nya lampan genom gluggen?



Nu ser det ut så här från vardagsrummet,
och kaminen till höger
är alldeles dold bakom gamla lister och foder.
Jag ska alldeles snart gå ner och röja fram den
och tända en brasa för att kolla om min teori om värmen stämmer
...fniss... ;-)


Som sagt var,
det är kaos med alla grejer överallt
och även elen hänger och slänger just nu!
Lugn, det är ingen fara...
älsklingen har kopplat bort strömmen,
som tur är :-)


Trots att det ser ut så här så är jag nöjd med dagens arbete.
Nu återstår resten,
och när den fortsättningen blir...
har jag inte en aning om faktiskt.

18 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Usch!

Nu kommer jag ihåg allt sågspånsdamm när vi rev en vägg för säkert 10 - år sedan. Nåja det försvinner ju och det kommer att bli jättefint hos er.

Kram Maud

Ullis/Leva på landet sa...

Vilket jobb ni gör. Sån tur att din älskling är på hugget och river och donar så. Då blir det ju också fortare klart, eller, *s*. Tänk så mycket oreda sågspån kan ställa till men bra är det ju. Hoppas verkligen att det löser sig med den bärande bjälken.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

S o F sa...

Oj, oj här händer det grejer, ser jag. Bra jobbat!

Lycka till med fortsättningen! Det ska bli spännande att se slutresultatet.

Ha det gott!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hej!

Haha, din stackare! Bli dränkt i sågspån så där, det var inte snällt;)

Men snällt är det att han hjälper till med att göra det fint! Jag tror det blir kanon när ni är klara med allt!

Kram Annica

Anonym sa...

Å du ska snacka om att ta det lugnt?!? River väggar och går på kåken med storsläggan nu igen ;)
Jag river inga väggar och har inte heller satt upp någon ny sen slutet på 90-talet. Renoveringen här är i stå och får så förbli ett bra tag till. Ja hela vintern troligen... om jag inte målar om i köket förståss... vi får se.

Är hemma idag också, i morgon blir det jobb. Sen ledig en dag och därefter jobba tre och ledig en. Har tagit det löjligt lugnt, gjorde inte ett jota onsdag, torsdag och fredag. Mest läst bloggar och legat på soffan (utan praliner). Lördag var det städning som gällde + förbereda syrrans middag som hölls för nio pers igår. Hon fyllde 40 år den "lilla" kråkan.

Idag roar jag mig med att byta vatten i akvarierna, vika lite tvätt och göra allmänt inget däremellan. Magen mår bättre men det lär inte hålla länge - är såååå trött på jobbet men kan denna gång inte säga upp mig utan att ha ett nytt på gång. *suck*
Nä nu ska jag fortsätta göra da nada :)
Kramar på dig!

Elzie sa...

Jaha så var herrskapet igång igen. Ser snyggt ut *s*. Nu får du sätta blåslampan under både Peter och dig så att det blir klart i rappet. För har vi nu sett förarbetet så vill vi ju gärna se det slutfört också!
Hoppas ni har det bra annars.
Kram Elzie

Skatan sa...

Ha-ha! Precis så som ni har det - så har jag ställt till det i hela källaren! Jag skojar inte...Jag har dragit ut ALLT ur vårt jätteförråd...öppnat ALLA kartonger, påsar och börjat greja överallt!

Man vet ju hur det kommer att sluta, och det är antagligen det som får en att fortsätta?! Trots sågspån, bärande väggar i riskzonen och spån i bh:n...visst då :) Det blir snyggt, ordningssamt och bra i slutet.

Lycka till med ert jätteprojekt - det kommer at sluta med ett toppenresultat! Håll tummarna en smula är du snäll för att jag hinner återställa i alla fall lite av röran innan vattnet går ;-)

Kram!

Sallys hus sa...

Hej!

Himmel o pankaka....här händer det grejjer vill jag lova!
Jisses vilket projekt...men såååå fint det blir!

jag är alldeles kär i ert hus...med alla fina paneler...lite halvhögt till tak......ojoj....
Tänk så stort det blir genast då man tar ner en vägg....
Det är så roligt att få se sånna här renoveringsbilder...verkligen få se alla sågspån....fniss.....vilket elände!
Och i bh´n...hu vad det måste ha kliat....

Ska bli kul att få se sen när det är klart.
Ha en härlig dag!
Kraaaam Katarina

Elzie sa...

Hej gumman!
Har någonting till dig på min blogg.
Kram Elzie

Stina sa...

Hej Birgitta

Väntar med spänning på att få se resultatet :) Väntar också på att det ska hända något hemma hos mig...har stått stilla över en vecka nu....suck...längtar hem.

Kram Kristina.

Nygammalt sa...

OJ oj oj..här händer det grejer..
Duscha i sågspån? Njaeeee... ;) Föredrar varmt vatten med frisörschampoo *fniss*

Önskar dig en härlig och spånfri helg.

Kram.

Bettans Bravader sa...

oj då ,väntar med spänning på fortsättningen....

Hagbacken sa...

Oj, vad ni jobbar...blir nog superfint då det är klart! Kram från en nygammal räv....

Annika sa...

Så även ni har prövat på den där sågspånsgrejen,
tur att man gjort bort det ; )

Men det kommer att bli kanon när det är klart =)

Kram Annika

Diverselådan! sa...

Men guu vilket jättejobb ni gör. Ska bli spännande att se fortsättningen. Det där med sågspån väcker minnen från när vi renoverade köket 2003... Suck, det låg som isolering i golvet, hur mycket som helst. Hade också sågspån i BH:n precis som du.
Kram!

Dalatorpet sa...

ÄLSKAR renovering trots den röra det medför :-)

Taklyftet sa...

Jag har saknat dig här ute.
Som uppmuntran har du fått en utmärkelse hosmig, kom förbi så får du veta mer.
Kram

Karin Krut sa...

Oj här går det undan! :) Vilken skillnad det blir och inte är det särskilt roligt med sågspån. Jag duschade också i lite när vi tog ner innertaket i torpen mmmm... skitkul..inte ;)Det ska bli jättespännande att se när det fortskrider :)
Ha en skön söndag
Kram Karin