tisdag 26 augusti 2008

På begäran...

av älsklingen så visar jag detta bildbevis på att hyllan sitter rakt!
Nu har han retat sig på och förfasat sig över
att hyllan ser ut att sitta snett,
men nu är det så här att det finns inte mycket
som är rakt i det här huset...
alltså är det taket som är snett och vint istället ;-)


Jag ska inte plåga er med fler inlägg om farstun efter det här inlägget,
men jag måste ju visa er hur den ser ut nu när den är så gott som färdig :-)
Hattpinnen har kommit på plats...


och är i bruk av en gammal hatt.
En projektorväska används till arbetshandskar...
eller om sanningen ska fram...
och det ska den väl...
så är det inte såna där i just nu,
men det ska bli,
utan nu är den förvaring av kaffekoppar och fat
som ska användas till ljuslyktor längre fram i tiden
bara jag har kommit mig för med det ;-)


Här kommer bild på mitt absoluta loppisfynd för i år...
en stövelknekt...
vitmålad...
färdigshabbad...
för 20 kronor!!!!

Resten av veckan kommer att gå åt till att åka uppåt i landet,
packa lastbil med bohag, städa ur lägenhet,
åka neråt i landet,
packa ur lastbil, åka uppåt i landet igen...
så vi ses till helgen :-)

Nää, det är inte vi som ska flytta,
utan det är äldsta dottern med make som ska röra på sig IGEN!
Den här gången är det Stockholm som får 2 nya invånare,
och det passar väl bra eftersom båda har
varsin förälder som kommer därifrån ;-)

31 kommentarer:

Monika sa...

Snyggt jobbat! Lite snett och krokigt är ju bara charmigt! :o)

Älskar idén med madrasserna ute! Läckert!

Häv ö najs däj ;o)

Kramis

Monika

Dubbelörn sa...

Hallen är bara så fin! Det där med snett o vint är bara något man får lära sig att leva med när man flyttat in i ett gammalt hus ;).

Hur tycker du att det funkar med målat golv i hallen... Måste moppen o sugen vara framme jämnt? Bara en undran då vi tänkt måla sonens trägolv... Ungefär lika trafikerat som en hall *skrattar*

Kram

S o F sa...

Jag är totalt hemsk när det gäller räta linjer.
Jag retar mig nåt enormt på allt som hänger snett, eller ser ut att göra det.

När du visade din renoverade hall i bloggen första gången, så tänkte jag: "Sitter inte hyllan snett?". Men sen trodde jag det berodde på kameran.

Jag och din make kanske är släkt? :)
Vet inte hur det skulle gå med mig om jag bodde i ett gammalt hus, där allt är mer eller mindre snett och skevt.
Skulle nog få inta nåt lugnande...

Varma hälsningar!

Monika sa...

Hihihi! Du, jag känner igen det där med tapetjäveln! Kanske är det därför jag en gång i tiden gav upp och började måla istället! ;o)

Här finns inte mycket i rak vinkel heller. Fniss! Skulle väl vara jag då när jag mellan varven smått ger och upp och lägger mej raklång ;o)

Fast erkännas, det ÄR snyggare med tapeter! Och dom du valt till din hall dräglar man ju över!

Ha det fint, trots snett och vint ;o)

Dalatorpet sa...

Jag förstår varför din man ville bevisa detta faktum :-) jag säger oxå kort o gott att lutningar får man lära sig leva med i gamla hus eller hur :-) skulle aldrig byta mitt hus mot ett nytt hus utan historia i väggarna. Ni gör så underbart fint :-)

Nettan sa...

*haha*...ja nu har du svart på vitt !
- Det ÄR RAKT !!
Ja det är väl det som är " charmen " med gamla hus =0).

Ska tala om för dig, att jag bor i 1 1/2 planshus fr. -79, & det finns inga gipsskivor som är lika höga & raka, byggarna som gjorde husen här, måste ha tagit " taklagsfesten " väldig tidigt ;0).

Snyggt jobbat tjejen !

Kram, Nettan

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilkan snygg hall!! Tapeten, hyllan och golvet var ju bara sååå vackert!!! Och en färdigshabbad skalbagge som pricken över i ; ) Mari.

Radhusdrömmar sa...

Vad fint det blev! Gillar verkligen tapeten.

Lycka till med allt flytt fix.

Kram Johanna

Veronica sa...

Bra jobbat tjejjen!

Det är så dom ska hållas killarna! Överbevisade och det med besked Hi hi hi.
Men gamla sneda hus har onekligen sin charm...

Kram Veronica

Annika sa...

Kikar in efter min sommarledighet, så snygg hallen blev =)

Kram Annika

Hagbacken sa...

Hej Birgitta! Tack så mycket för din fina kommentar! Du lär nog int få ngn fortvårts så länge du inte har barn hemma under tio..men man vet aldrig...*s* Och flera har nu sagt att medlet är uselt, så köp ngt annat om det skulle bli så!

Men vad fint det blir i hallen..du tjatar inte..det är ju såå roligt att få se! Ibland får man för sig att saker sitter snett fast det verkligen är rakt efter vattenpasset...så då kan ni släppa det...;P

Är INTE avundsjuk på eran flytt t helgen, tycker inte det finns värre än att hålla på att flytta, är förskonad från det..men det blir väl kanske som för dig framöver då ens barn ska "se sig om" efter ett bra ställe att bo på....lycka till i helgen!

Kram Linda

Huset på kullen sa...

Vilken fin hall. Tapeten är ju så mysig och hyllan passar perfekt.

Ha en bra kväll! /Linda

Elzie sa...

Ha, ha!! Nästan alltid får man sig ett gott skratt när man hälsar på här. Ni är ju för tokiga ni bägge!!!
Hälsa till dotera och önska lycka till i stora staden tillsammans med maken.
Ha det så gott.
Kram Elzie

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Birgitta!

Jättefina bilder från hallen! Så himla roligt att läsa om dig och maken, nu när jag kan se er framför mig samtidigt som jag läser om hur ni käftar med varandra. Hihi, har haft det lika med sneda saker och vattenpass. men det är ju oftast precis när det kommer upp som man tänker på de eventuella felen eller vad ska vi kalla det?

Tack för din kommentar. och för dina gulliga ord. Här har jag god lust med att tala om för dig vad felen är, osv men jag håller dem för mig själv just nu. Det där med självkänslan är lite knepigt.
Precis som dig så är jag blyg (ja, jätteblyg egentligen), men på något vis så försöker jag att dölja det när jag är i butiken. har blivit betydligt bättre med blygheten efeter att jag började blogga faktiskt. Men en av de bra sakerna med bloggandet är ju att man kan skriva och hålla på utan att någon ser en. Annat är det i butiken... Då gäller rå-sminkning innan! ;)
Nåväl, vilket svammel som inte leder någon vart... Hihi!


Sköt om dig, oc lycka till med flytten!!!
Kram Hanna

Wickans värld sa...

Vilken fin hatthylla! Jag har ju en massa gamla krokar liggande någonstans...
Snett o vint ska det va i gamla hus, det är det som är charmen med dem!

Ullis/Leva på landet sa...

Det blev ju så snyggt i farstun så jag der gärna fler bilder därifrån. Verkar som om ni har fullt upp då med att flytta.

Du har något inne hos mig.

Kram Ullis

Monika sa...

Tjingeling ;o)

Du har en utmärkelse att hämta hos mej :o)

Kramis!

Anonym sa...

Jamen se där - klätterhortensian och kompisen har ju tagit sig fint redan. Vår dito sticker iväg åt alla håll och kanter i år, utom uppåt. Funderar på att flytta den rackarn och sätta en klätterros till där vid spaljén. Klätterhortensia gör sig nog bättre mot en slät vägg där den inte kan ta sig igenom.

Har två humleplantor i varsin stor kruka. De är jättefina i början på säsongen men sen blir de glesa nertill. Fula som attan blir de! Får se om de får vara kvar där nästa år. Ingen pardon i min trädgård om de inte gör sig.

När ungarna var små träffades svärföräldrarna och vi nästan varje vecka men numera bara ett par gånger om året... så det är lätt att vara snäll ;)

Nä dags att ge sig iväg till jobbet strax. Sköt om dig nu så du slipper förkylningen och ta det lugnt med dotterflytt!

Dubbelörn sa...

Fåordig o sävlig...
Min man har fått ett hysteriskt skrattanfall!

Kram ;)

Elzie sa...

Jo, det blev en dag i bilen för duggregnet föll stadigt. Och - det blev också rökt lax. Den var så fet så den har jag haft nytta av hela natten. Usch! Aldrig mer säger jag.
Kramis Elzie

Jessan sa...

Så fint det blev1 Gillar hyllan med krokarna! Med mitt ögonmått skulle inte alla vattenpass i världen få nåt att hänga rakt...hihi...därför överlåter jag glatt det till sambo som gör det,kanske inte lika glatt men ändå...med risk för att sakerna ska trilla av hyllan om jag gör det så har han inte så många alternativ1 haha....ha en himla fin vecka! kramar jessan

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Vilken fin hylla och tapeterna är underbara. Första gången jag besöker din fina blogg men inte den sista.
Ha de gott//Marie

BalochFest sa...

Nämen ser man på vad snyggt!
Sa till mannen precis att jag hittat tapet till min hall/farstu!

Läste vidre om ditt projekt och hittade tom information var jag kan köpa tapeten!!!! WOW!

Nu bär det iväg till RUSTA... hoppas de har likadant här i Borås... VILL HA ! VILL HA!

Tack för en fiiin blogg!

Sallys hus sa...

Hej skruttefia!!

Hihi...jag fnissar....här får man också kolla en extra gång med vatten passet....alla tak o golv är sneda.....rena lustiga huset....
Fint är det som bara den med hattpinnen och hatten käckt på sne...;)

Vilken stor tomt ni har!!!
Jätte härlig!

Kika in i Ugglebo bloggen...du har en sak där....
Kraaaaam

linnea-maria sa...

Ha ha en riktig, "vad var det jag sa" grej!!! Problemet med min man är det omvända. Jag får tjata på honom att han ska använda vattenpasset. När han byggde väggarna till våran toalett använde han inte vattenpass, med väntat resultat, ja ja det syns bara om man tittar noga. Hallen är otroligt fin, jag älskar tapeten färgsättningen och den fina stövelknekten!!! /linnea-maria

Anonym sa...

Åh, en liknande hade vi hemma när jag var barn. Tänker på min pappa, som dog i cancer, för snart ett år sedan när jag ser den. Han använde den mycket.

LINAH sa...

Håller med föregående skribenter. Tapeten är precis vad jag letat efter till mitt gästrum. *förälskad* Härlig blogg den ska jag titta vidare på.../linah

Husbilsresan sa...

Vilken fin hatthylla!En sån skulle jag vilja ha i vår hall också.Den tapeten har vi som fondvägg i vårt sovrum...den är verkligen fin.
Stövelknekten är urtjusig....ett verkligt loppis-fynd!
HA en skön helg!
Kram/Gunn

faster atta sa...

Eran hall/farstu är fantastisk! Tapeten är underbar, måste skynda mig till butiken och se om det finns någon rulle kvar, man vet aldrig när det kan behövas!

Lotta sa...

Hälsa maken att det syns tydligt att hyllan sitter rakt! Snyggt är det i alla fall, riktigt snyggt!

Kram
Lotta

Anonym sa...

tittade in här idag!!!